top of page

Exclusieve, nieuwe elektrische aandrijflijn van Polestar debuteert in elektrische 4-deurs

Polestar toont voor het eerst een ontwikkelingsprototype van de Polestar 5 aan het publiek tijdens het Goodwood Festival of Speed (23-26 juni). De Polestar 5 is een high-performance elektrische 4-deurs GT met sterke sportwagenkwaliteiten. Het gaat om de productie-evolutie van de concept car Precept, die eerst getoond werd in 2020.



Pete Allen, hoofd van Polestar UK R&D, zegt: “De Polestar 5 wordt een schitterende 4-deurs GT en een echte Polestar in hart en nieren. Het platform combineert kenmerken van een sportwagen op kleine schaal met moderne technologische vooruitgang, zodat we de technologie voor een lichtgewicht sportwagenonderstel met hoge stijfheid in massaproductie kunnen brengen.”


Het Britse team maakte van de gelegenheid van het nieuwe mechanische platform gebruik om een uniek chassis van gelijmd aluminium te ontwerpen en ontwikkelen. Dit is een belangrijke factor om een typische rijdynamiek en een rijervaring te creëren die even aantrekkelijk is als het design. In Zweden is de ontwikkeling van een nieuwe, hoogstaande elektrische aandrijflijn aan de gang. Een nieuwe elektromotor achteraan zal een superieure output leveren, samen met een 800 volt-architectuur. Gecombineerd met een krachtige elektromotor vooraan, mikt de complete dual motor-aandrijflijn op 650 kW (884 pk) en 900 Nm. Jörg Brandscheid, CTO en hoofd R&D bij Polestar, zegt: “De nieuwe aandrijflijn waar we aan werken, wordt een nieuwe maatstaf voor de high-performance wagens van ons merk. De combinatie van sterke elektromotor-engineering en de vooruitgang in de technologie van een lichtgewicht platform leidt tot werkelijk verbluffende rijdersauto’s.”


De Polestar 5 zal twee keer per dag op de iconische Goodwood-heuvel rijden tijdens het evenement in de First Glance-groep. De lancering van de wagen is gepland in 2024. Het is de derde van drie nieuwe EV’s die Polestar de komende drie jaar verwacht te lanceren, met eerst de elektrische SUV’s Polestar 3 en Polestar 4.

bottom of page