Het probleem LSPI

Een 'pingelende' motor bij lage toerentallen en wat u daaraan kunt doen


Het trefwoord LSPI doet al jaren de ronde in de branche: low speed pre-ignition. LSPI kan, vooral bij nieuwe automodellen, het 'pingelen' of het vroegtijdig ontsteken van de brandstof veroorzaken, wat kan leiden tot ernstige motorschade. Daarmee hoeft men zich echter niet te verzoenen – dankzij de additievenspecialist LIQUI MOLY.


Moderne motoren met een hoge compressieverhouding en directe inspuiting hebben een verhoogd risico op vroegtijdig ontsteken bij lage toerentallen – oftewel LSPI. In zo'n geval ontbrandt het benzine-luchtmengsel in de verbrandingskamer al vanzelf, nog voordat de vonk ontstaat. Dit zogenoemde kloppen kan ernstige schade aan de motor veroorzaken. Helemaal begrijpen we dit fenomeen nog niet. De vervuiling in de motor speelt zeker een rol.


Hier kan op twee punten worden ingezet: Ten eerste bij de keuze van de motorolie. Moderne motoroliën hebben een aangepaste formule om het risico op LSPI te verminderen. Wie bij de olie geld wil besparen, kan later bij motorschade flink meer betalen. De gratis oliewegwijzer op www.liqui-moly.com vertelt met een paar muisklikken precies welke oliën voor een bepaald voertuig de juiste zijn.


Het tweede uitgangspunt is de DFI Cleaner van LIQUI MOLY. Het is een speciaal reinigingsadditief dat aan de inhoud van de tank wordt toegevoegd. Het bevat polyetheramine (PEA) als werkzame stof. „Actief PEA is een uiterst effectief chemisch reinigingsmiddel dat zelfs hardnekkige afzettingen op injectoren, zuigers en in de verbrandingsruimte verwijdert“, legt David Kaiser, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij LIQUI MOLY, uit. „En het beschermt bij regelmatig gebruik duurzaam tegen nieuwe koolstofafzettingen.“


Deze afzettingen staan bekend als een belangrijke factor bij het ontstaan van LSPI. Het injectiesysteem van moderne turbo-benzinemotoren met directe inspuiting wordt sterk belast. De verstuivers monden direct uit in de verbrandingskamer en staan daardoor bloot aan hoge temperaturen, druk en de invloed van verbrandingsresten. Bij de uitlaatopeningen van de verstuivers vormen zich in korte tijd afzettingen die ervoor zorgen dat de benzine niet meer zo fijn wordt verneveld. Dit verslechtert de uitlaatgaswaarden en verhoogt het brandstofverbruik. De afzetting kan beginnen te gloeien door de hoge temperaturen, wat kan leiden tot kloppen van de motor.


De DFI-reiniger kan bij elke inspectie worden gebruikt. Het is zo doeltreffend dat het slechts om de 5000 kilometer toegevoegd hoeft te worden. Het is geschikt voor alle auto 's met een viertaktbenzinemotor, zowel voor directe als voor indirecte inspuiting.

LIQUI MOLY heeft al 60 jaar lang ervaring met additieven. „Additieven fungeren als nuttige chemische gereedschappen“, aldus David Kaiser. „Ze kunnen veel problemen sneller, eenvoudiger en voordeliger oplossen dan met mechanische middelen.“