LIQUI MOLY boekt omzetplus van acht procent in het eerste halfjaar

De Duitse smeermiddelen- en additievenproducent kan ondanks het wegvallen van de Russische markt een flinke omzetstijging realiseren, die echter achterblijft bij de verwachtingen. Ook wat de winst betreft mist LIQUI MOLY zijn doel.


Günter Hiermaier, sinds februari de enige directeur van de motoroliefabrikant, is met het oog op de wereldwijde politieke situatie tevreden met het resultaat: "Ik had graag een wat gemakkelijker begin van mijn nieuwe functie gehad. De gevolgen van de pandemie – het afbreken van toeleveringsketens, stijgende grondstofprijzen en vrachtkosten – waren nog niet achter de rug en toen werden we verrast door de volgende ramp in Oekraïne. De beslissing om de zaken met Rusland te staken heeft ons economisch hard getroffen. Maar ze was wel juist."



Ruim tien procent meer, dat had Günter Hiermaier voor de eerste helft van 2022 voor LIQUI MOLY gepland. Dat is een plus van acht procent met 382 miljoen euro geworden. "Ik ben er tevreden mee, maar niet echt gelukkig", aldus de directeur. "We worstelen met extreme kosten. Grondstofprijzen stijgen naar ongekende hoogten, die we helaas ook gedeeltelijk aan onze klanten moeten doorberekenen", beschrijft Günter Hiermaier de situatie. De orderportefeuille is zeer goed gevuld, er zijn nog nooit eerder zoveel additieven geproduceerd als in het eerste halfjaar en toch liggen we vanwege de situatie met de grondstoffen met de opdrachten voor miljoenen euro’s achter. Daarbij ontbreekt er voor het eerste halfjaar ongeveer 20 miljoen euro uit de Russische activiteiten, waar de onderneming vrijwillig van afziet. Rusland was een van de grootste afzetmarkten van de onderneming. "Het opvangen van deze business was een enorme tour de force. Daar kwamen nog eens miljoenen euro's bij uit de Chinese activiteiten, die door de lange lockdown in China bijna tot stilstand kwamen. Uiterlijk hier blijkt hoe goed onze internationaliseringsstrategie functioneert. Door te exporteren naar 150 landen hebben we een grote risicospreiding en konden we onze verkoop in andere landen aanzienlijk verhogen", legt de directeur uit. Daartoe behoren bijvoorbeeld de eigen dochterondernemingen in het buitenland, zoals in de VS (plus 70 procent) of in Spanje en Portugal (plus 30 procent). Maar ook andere regio's, zoals Noord-Afrika (plus 24 procent), zorgden voor een mooie groei. De onderneming haalt inmiddels ongeveer 60 procent van zijn omzet uit de export. "De winst heeft ondertussen duidelijk te lijden onder de enorme kosten. Dat we in deze rampzalige omstandigheden een omzetgroei van acht procent hebben behaald, is opmerkelijk. Dat hebben we vooral te danken aan onze trouwe klanten, ons verkoopteam en aan de collega's van de productie", zegt Günter Hiermaier.