Subaru verkoopt wereldwijd vijf miljoen auto’s met EyeSight

Subaru Corporation heeft in juni de grens van vijf miljoen verkochte Subaru’s met EyeSight-rijhulpsysteem wereldwijd overschreden. De mijlpaal werd bereikt 14 jaar en een maand nadat het systeem in mei 2018 voor het eerst in Japan werd geïntroduceerd.



Subaru had met EyeSight een wereldprimeur door uitsluitend stereocameratechnologie te gebruiken voor rijhulpfuncties zoals adaptieve cruise control en pre-collision braking. Het systeem detecteert niet alleen auto's, maar ook voetgangers, fietsers en motorrijders. Momenteel is 91%*1 van alle Subaru’s die wereldwijd worden verkocht, voorzien van EyeSight.


Dankzij de uitstekende herkenningscapaciteit van de stereocameratechnologie heeft EyeSight steeds de hoogste beoordelingen gekregen bij door onafhankelijke instanties van over de hele wereld uitgevoerde tests. EyeSight heeft door de jaren heen een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van Subaru's preventieve veiligheidsprestaties.


Uit onderzoek van Subaru, op basis van gegevens van het Japanse Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (ITARDA), is gebleken dat het ongevalspercentage van met EyeSight uitgeruste modellen in Japan slechts 0,06% bedraagt*2. Een ander onderzoek, uitgevoerd door het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), toont aan dat het systeem in de VS heeft gezorgd voor een vermindering van kop-staartongevallen met letsel met 85%.*3


Al sinds de ontwikkeling van op een voertuig gemonteerde stereocamera's in 1989, heeft Subaru zijn stereocameratechnologie, de kerncomponent van EyeSight, voortdurend verbeterd. Zo is de nieuwste generatie EyeSight uitgerust met een opnieuw ontworpen stereocamera met een nog grotere kijkhoek, en biedt het systeem in combinatie met verbeterde beeldherkennings- en verwerkingssoftware in een groter aantal situaties nog betere rijhulpfuncties.


Subaru heeft in Japan het geavanceerde rijhulpsysteem EyeSight X geïntroduceerd. Dankzij de nieuwe stereocamera, gecombineerd met vier radars in de voor- en achterbumpers, een nieuw ontwikkelde high-definition kaart en voertuiglocator, en andere geavanceerde technologieën, biedt EyeSight X uitgebreide functies zoals hulp bij rijstrookwissels, snelheidscontrole voordat een bocht wordt genomen, en hands-off rijden in files, wat zorgt voor een veiligere en comfortabelere rijervaring.


In 2020 opende Subaru het Subaru Lab, een AI-ontwikkelingscentrum in de Shibuya-regio in Tokio, waar het onderzoek en ontwikkeling doet om AI-beoordelingsvermogen te integreren in de stereocameratechnologie van EyeSight. Doel is om de voertuigveiligheid nog verder te verbeteren.


Subaru zal blijven investeren in het verfijnen van primaire, actieve, preventieve, passieve en geconnecteerde veiligheidstechnologieën. Zij vormen de basis Subaru’s All-Around Safety-filosofie, waarmee klanten over de hele wereld ‘plezier en gemoedsrust’ wordt geboden.