Tweedehandsmarkt: daling tegenover 2020 maar stijging vergeleken met 2019

De tweedehandsmarkt voor auto’s, lichte vracht & motoren blijft onder de cijfers van vorig jaar, maar stijgt opnieuw vergeleken met 2019. In augustus noteerden we slechts 27.734 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Een enorme terugval vergeleken met 2020 (35.829 stuks) en zeker met 2019 (47.705 stuks).





De tweedehandsmarkt voor personenwagens was in augustus vrijwel dubbel zo groot als die van personenwagens: er werden 57.914 occasies ingeschreven. Dat is -7,1 % minder dan in 2020 (62.319 stuks), maar een groei van +10,1 % vergeleken met 2019. Ook de maand augustus bevestigt voor wat betreft het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens (-22,6 % t.o.v. 2020, -41,9 % t.o.v. 2019) helaas de negatieve tendens van het hele jaar 2020. Wanneer we de absolute cijfers van de eerste acht maanden vergelijken scoort de nieuwe markt quasi identiek met vorig jaar: 294.213 inschrijvingen in 2021 tegenover 300.552 in 2020. Een verlies van -2,1 %. Waren we terugkijken naar het pre-coronatijdperk in 2019 merken we dat de markt nieuwe wagens aardig wat van zijn pluimen verliest. Anno 2021 werden bijna 1/3 minder nieuwe auto’s verkocht dat in 2019 toen 408.729 wagens de showroom verlieten. Maar nog meer dan corona eist het wereldwijde tekort aan halfgeleiders zijn tol. Hierdoor lopen de producties vertragingen op en zijn diverse modellen niet altijd even vlot leverbaar. Grote vraag is natuurlijk waarom sommige merken en modellen minder last hebben van het chiptekort. Sommige merken hebben beduidend minder leveringsproblemen. Hebben zij hun contigent aan chips kunnen behouden bij de producenten? Diverse dealers bevestigen een lagere interesse voor nieuwe wagens dan voorheen. Orderportefeuilles blijven gevuld, maar leveringen verlopen moeilijker.


Ook bij de lichte vrachtwagens zagen we een terugval: 5.129 nieuwe (-16,6 %) en 7.781 tweedehands (- 10,2 %). Bij de zwaardere jongens zagen we het omgekeerde beeld: zowel de nieuwe vrachtwagens van -12T (+10,3 %) als van +12T (+15,6 %) zaten in de lift, terwijl we een terugval noteerden op de tweedehandsmarkt: -20 % voor de -12T en -3,5% voor de +12T. Net de omgekeerde wereld bij de zware trekkers waar de nieuwmarkt een kleine terugval kende (-2,4 %) en de tweedehands een enorme groei van +43,8 % liet optekenen.