Van zaakvoerder tot technicus & baliemedewerker: opleiding voor iedereen in de Premio-bandencentrale
Premio, de franchiseformule voor zelfstandige bandenspecialisten van Goodyear Retail Systems (GRS), heeft een ambitieus doel: élke bandencentrale doorlichten en verbeteren.

Dat gebeurt in een opmerkelijke samenwerking met opleidingsverstrekker Educam. ‘Eerst waren mijn medewerkers sceptisch, nu kijken ze uit naar de scores.’ Verbetertrajecten in de automotive sector verlopen vaak moeizaam. Een auditbedrijf komt langs, laat lang wachten op een rapport, dat dan weer doorgespeeld moet worden aan consultants of opleidingsverstrekkers, met nog een andere visie op wat er moet gebeuren. Daarom heeft GRS een krachtige formule uitgewerkt samen met Educam, de toonaangevende opleidingsverstrekker in de sector. De nieuwe aanpak moet de klantenbeleving en de prijskwaliteitverhouding bij alle bandencentrales snel naar een hoger niveau brengen. ‘We ontwikkelden met GRS een checklist om elke Premio-centrale in een halve dag tijd grondig door te lichten, gebaseerd op de kernwaarden van Premio’, legt Barbara Prevost uit. Zij leidt bij Educam de samenwerking met GRS. ‘Al enkele weken na die screening zitten we samen met de zaakvoerder van de bandencentrale en stellen we samen een verbeterplan op. Dat gaat heel breed: hoe zit het met de technische kennis? Analyseert de centrale gegevens over herhaalreparaties? Maar ook: is de wachtruimte gezellig ingericht en krijgen de klanten een vriendelijk onthaal?’ ‘Medewerkers fier op de resultaten’ Educam loodst alle personeelsleden meteen naar de geschikte opleiding uit het ruime aanbod. Na elke opleiding volgt een examen. Bij een positief resultaat krijgen de deelnemers een certificaat als bewijs dat ze de kennis ook effectief beheersen. Het toont dat het GRS menens is met de kwaliteit in de centrales. En die aanpak werkt vruchten af, zo merkte ook Olivier Strauven, zaakvoerder Premio Wara te Genk. ‘Ik streef altijd naar verbetering en word daar ook graag in uitgedaagd. Maar zelf zijn we te klein om interne opleidingen te organiseren. Het audit- en opleidingsprogramma van Premio was dus de ideale formule.’ ‘In het begin waren de medewerkers sceptisch’, vertelt Strauven. ‘Maar nu zien ze er het nut van in en kijken ze uit naar de scores uit de audits en de opleidingen. Ze zijn er echt mee bezig en zijn ook fier op de resultaten.’