top of page

Bosch ESI[tronic] 2.0 Online: onmisbare diagnosesoftware voor elektrische en hybride voertuigen

ESI[tronic] 2.0 Online ondersteunt al meer dan 200 elektrische en hybride modellen

· De standaarddiagnose van ESI[tronic] 2.0 Online ondersteunt voertuigen met elektrische aandrijving

· De diagnosesoftware ESI[tronic] 2.0 Online geeft voertuigspecifieke instructies voor de isolatie van het hoogspanningssysteem

· De testfunctie State-of-health (SOH) van ESI[tronic] 2.0 Online controleert snel de staat van de hoogspanningsaccu

· ESI[tronic] 2.0 Online nu ook voor Tesla’s



Het toenemende aantal hybride en elektrische voertuigen stelt de garagisten voor nieuwe uitdagingen. Werken aan hybride en elektrische modellen vergt immers gespecialiseerde expertise. De monteurs hebben dan ook een specifieke opleiding nodig om veilig aan de hoogspanningssystemen van elektrische voertuigen te werken. Om garages te helpen met deze alternatieve aandrijvingen ondersteunt de diagnosesoftware ESI[tronic] 2.0 Online van Bosch nu meer dan 200 elektrische en hybride modellen. Nu de standaarddiagnosesoftware van Bosch deze voertuigen ondersteunt, hoeft de garage geen afzonderlijke licentie meer te kopen om toegang te krijgen tot volledige diagnosegegevens voor elektrische en hybride modellen.


Het hoogspanningssysteem veilig afkoppelen

De isolatie en beveiliging van het hoogspanningssysteem en de bescherming van de monteurs tegen elektrische schokken is voor veel werken aan elektrische en hybride voertuigen een prioriteit. Dat impliceert dat het hoogspanningssysteem wordt afgekoppeld en dat elke reststroom wordt ontladen. Na het afkoppelen van het systeem moeten de monteurs zich er altijd van verzekeren dat het voertuig niet meer kan worden gestart. Ze moeten ook de afwezigheid van spanning verifiëren en documenteren. Nadat die stappen voltooid zijn, kunnen ze in alle veiligheid aan of in de nabijheid van de hoogspanningscomponenten werken. Maar het proces en de instructies voor het afkoppelen van de spanning die de fabrikant specificeert, kunnen verschillen naargelang van het merk en het model. De naleving van de specificaties van de fabrikant en de correcte isolatie van de accu zijn bijzonder belangrijk voor de veiligheid van de monteurs. In ESI[tronic] 2.0 Online geeft Bosch daarom gedetailleerde instructies voor het voertuigspecifieke isolatieproces, gebaseerd op de specificaties en de gegevens van de fabrikant.

De staat van de hoogspanningsaccu nagaan en documenteren

Naarmate hoogspanningsaccu’s ouder worden, vermindert hun opslagcapaciteit. Daarom verstrekken sommige autofabrikanten diagnosegegevens over de staat van de accu, de zogenaamde ‘State of Health’ (SOH). Na update 2023/3 is op de navigatiebalk van de ESI[tronic]-diagnosesoftware de nieuwe tab ‘HS-accu (SOH)’ beschikbaar. Als de fabrikant van het voertuig de overeenkomstige gegevens in het beheersysteem van de hoogspanningsaccu levert, kan de gebruiker van ESI[tronic] met een speciale testfunctie die informatie lezen en afdrukken. De staat van de hoogspanningsaccu wordt weergegeven als een percentage van die van een nieuwe accu. De garage kan een door ESI[tronic] geproduceerd SOH-rapport afdrukken om de eigenaar van het voertuig over de specifieke waarden van zijn hoogspanningsaccu te informeren.

Specifieke kenmerken voor de diagnose van Tesla’s

ESI[tronic] werkt momenteel met de Tesla Model S en Model X. De Amerikaanse fabrikant heeft het domein van de diagnose op veel manieren geïnnoveerd. Daarom is het voor een geslaagde Tesla-diagnose belangrijk om een aantal bijzondere aspecten te leren kennen en er rekening mee te houden. Bij de Model S en de Model X moet je bijvoorbeeld het rempedaal indrukken om het voertuig in de modus te plaatsen die toegang geeft tot de CAN-diagnosefuncties. Zo kan de garage snel en efficiënt een diagnose stellen.

De link ‘Belangrijke informatie over het merk’ in de diagnosesoftware ESI[tronic] 2.0 Online geeft uitleg over deze specifieke kenmerken, zodat de gebruiker een snel overzicht krijgt van de diagnose van Tesla-voertuigen. De diagnosesoftware van Bosch zal via regelmatige updates worden aangevuld met andere modellen van Tesla en met elektrische en hybride modellen van andere fabrikanten

Comments


bottom of page