Derde generatie BMW-brandstofcelsysteem
- Delphine Van Nieuwenhuyse
- 5 okt
- 2 minuten om te lezen
nog compacter, krachtiger en efficiënter

De eerste generatie van het brandstofcelaandrijfsysteem werd volledig door Toyota Motor Corporation (Toyota) ontwikkeld en in 2014 in de BMW 535iA toegepast. De tweede generatie maakte zijn debuut in de huidige BMW iX5 Hydrogen-proeffleet. Deze keer ontwikkelde BMW het totale brandstofcelsysteem zelf, terwijl de afzonderlijke brandstofcellen afkomstig waren van Toyota. Voor de nieuwe generatie werken de BMW Group en Toyota Motor Corporation samen aan de ontwikkeling van het aandrijfsysteem voor personenauto’s. Daarbij wordt de kerntechnologie van de brandstofcel benut om synergiën te creëren voor zowel commerciële voertuigen als personenauto’s. Dankzij deze nauwe samenwerking kunnen beide bedrijven profiteren van gezamenlijke ontwikkeling en inkoop, terwijl ze tegelijkertijd merkspecifieke modellen kunnen realiseren.

Techniek – belangrijke verbeteringen
Compact ontwerp: Het brandstofcelsysteem neemt circa 25% minder ruimte in beslag. Dankzij een aanzienlijke toename van de vermogensdichtheid is een veel compactere constructie mogelijk dan bij de vorige generatie.
Hoge mate van integratie: De derde generatie kan naadloos worden geïntegreerd in toekomstige voertuigarchitecturen. Dit maakt een technologie-open aanpak mogelijk, waardoor klanten in de toekomst verschillende aandrijfsysteemvarianten aangeboden kunnen krijgen.
Geoptimaliseerde componenten en verhoogde efficiëntie: Het systeem is aanzienlijk efficiënter dan zijn voorganger. Dit wordt bereikt door individuele componenten te upgraden, gebaseerd op de samen met Toyota ontwikkelde aandrijftechnologie, en door verbeterde bedrijfsstrategieën. Het resultaat is een groter bereik en meer vermogen in combinatie met een lager energieverbruik, wat een duidelijke vooruitgang betekent ten opzichte van de vorige generatie.
Technologische expertise bij de BMW Group in München
De BMW Group produceert prototypes van de zeer efficiënte brandstofcelsystemen in het waterstof-competentiecentrum in München. Het brandstofcelsysteem omvat niet alleen de cellen zelf, maar ook alle componenten en subsystemen die nodig zijn voor een efficiënte werking, zoals het koelsysteem en de waterstof- en luchtsystemen. Dankzij de compacte lay-out levert de gehele aandrijflijn de prestaties en veiligheid waar BMW om bekendstaat.
De productie van prototypes richt zich momenteel op de ontwikkeling en validatie van assemblage- en testprocessen, met bijzondere aandacht voor industrialisatie, kwaliteitsborging en schaalbaarheid op de lange termijn. Tegelijkertijd worden de prototypes gebruikt om bedrijfsstrategieën te ontwikkelen en om zowel op systeem- als voertuigniveau te valideren. Deze stappen zijn cruciaal om de brandstofceltechnologie gereed te maken voor serieproductie.

De productie van de brandstofcelsystemen start in 2028 in de BMW Group-fabriek in Steyr. Deze fabriek heeft tientallen jaren ervaring in de ontwikkeling en productie van diverse aandrijfsystemen voor het volledige modellengamma van BMW. Momenteel worden nieuwe testbanken en productiefaciliteiten gebouwd en bestaande gebouwen aangepast om de nieuwe technologie te integreren en voortdurend te verfijnen.
“We zijn er trots op dat we in de toekomst naast de nieuwste generatie elektromotoren en verbrandingsmotoren ook een innovatieve aandrijftechnologie gaan produceren in de fabriek in Steyr”, aldus Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production bij BMW AG en directeur van de BMW Group-fabriek in Steyr. “In combinatie met de aanwezige ontwikkelingservaring maakt dit onze fabriek tot een uitstekend voorbeeld van de technologie-open aanpak van de BMW Group.”











Opmerkingen