LIQUI MOLY investeert 8 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productie in Ulm
LIQUI MOLY opent een nieuw hoofdstuk in het hoofdkantoor in Ulm: De bedrijfsleiders Günter Hiermaier en Dr. Uli Weller openden de nieuwbouw voor de productie van additieven met drie moderne afvulinstallaties en extra kantoorruimten. De nieuwe machines verhogen de maximale uitvoer van 346.000 blikken naar wel 481.000 blikken per week. "Het startschot markeert een mijlpaal op onze weg naar het gezamenlijke omzetdoel van 1 miljard euro", zei de bedrijfsleider voor vertegenwoordigers uit de politiek, de economie, de media en het personeel.
LIQUI MOLY heeft 8 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuw geopende additievenproductie. Daarvan is 3,4 miljoen euro bestemd voor het gebruiksklare gebouw. De kosten voor de drie nieuwe afvulinstallaties bedragen 3,1 miljoen euro. Transporttechniek en verpakkingsrobots kosten 1,4 miljoen euro. Deze machines worden in de loop van volgend jaar volledig geïnstalleerd en in gebruik genomen. Additieven zorgen ervoor dat motoren brandstof schoner verbranden, minder schadelijke stoffen uitstoten en langer meegaan. Ze doen hun werk preventief of als probleemoplosser. LIQUI MOLY ontwikkelt en produceert alle additieven in Ulm.
"Deze investeringen zijn een belofte aan de vestiging in Ulm en daarmee aan Made in Germany. We creëren meer banen en geven mensen een langetermijnperspectief", aldus Günter Hiermaier. Het spreekt voor zich dat de machines ook veranderingen brengen voor de werknemers. Anders dan gedacht betekenen nieuwe machines echter niet minder mensen, maar juist meer banen op andere gebieden, omdat er meer geproduceerd wordt. En de werkomstandigheden verbeteren verder. "LIQUI MOLY is een moderne werkgever. Mensen moeten hun werk met plezier doen en zich goed voelen bij ons. Dat is onze eis aan onszelf", vertelt de bedrijfsleider. Daarom werd op de 400 vierkante meter productieoppervlakte op de derde verdieping, verdeeld over twee verdiepingen, 200 vierkante meter ruimte gecreëerd voor de modernste kantoren.
De omstandigheden tijdens de bouwfase waren minder aangenaam. Het productiegebouw tussen de bestaande productie en het administratiegebouw is gebouwd terwijl er werd gewerkt op de vestiging. Onder deze moeilijke omstandigheden hielden de medewerkers in de werkvoorbereiding en in de productie het bedrijf op volle toeren draaiende. "Daarvoor wil ik hen en alle verantwoordelijken voor het project bijzonder bedanken", aldus Günter Hiermaier. De directeur van LIQUI MOLY bedankte ook Jörg Murawski, directeur van Würth Elektronik en Executive Vice President van de Würth-groep, waar LIQUI MOLY sinds begin 2018 deel van uitmaakt: "Würth heeft ons bij alle beslissingen vrij gelaten, heeft ons zekerheid geboden en ook veel knowhow met ons gedeeld. Würth heeft ons in alle fasen van het project ondersteund en versterkt ons bedrijf met de winstgevende samenwerking en hun vertrouwen in onze keuzes."
Net als het hoofdkantoor van het bedrijf liggen ook de nieuwe faciliteiten in de Ulmse wijk Lehr. Het bedrijf is in 1957 in het centrum van de stad opgericht en verhuisde in 1978 naar het noorden van Ulm. De snelle, voortdurende groei en de daaruit voortvloeiende behoefte aan ruimte leidden destijds tot deze beslissing. Sindsdien zijn alle afdelingen daar gevestigd, van ontwikkeling en productie tot administratie.
Van een klein bedrijf in Ulm ontwikkelde LIQUI MOLY zich tot een wereldwijde speler, waarvan de producten in 150 landen verkrijgbaar zijn. Inmiddels werken er 408 mensen op het hoofdkantoor in Ulm. Wereldwijd heeft de onderneming 1093 medewerkers. Günter Hiermaier: "De 'kleine additievenhandel' met slechts 30 medewerkers, waar ik 33 jaar geleden begon, is uitgegroeid tot een bedrijf dat in 2022 800 miljoen euro omzet heeft gerealiseerd." Binnenkort gaat het om 1 miljard. Dat is het doel. Ook al verandert de markt in de EU op lange termijn waarschijnlijk, de bedrijfsleider ziet toch een enorm groeipotentieel: "Ook na 2035 zal het grootste deel van het wagenpark conventioneel worden aangedreven. Want de markt voor verbrandingsmotoren blijft parallel groeien. Dat wordt vaak vergeten." Wereldwijd is de toename in de vraag naar olie volgens een prognose van het adviesbedrijf Frost & Sullivan nog duidelijker. Zij gaan uit van een groeiend verbruik van 15,5 miljoen ton in 2018 tot 22 miljoen ton in 2040. Met verder stijgende tendens daarna. "Deze berekeningen zijn gemaakt op basis van de veronderstelling dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto's 20 procent van alle verkochte voertuigen zal uitmaken. Het is met een goede reden dat we onze additievenproductie hebben gemoderniseerd en de capaciteiten hebben verhoogd", aldus Günter Hiermaier.
Met de uitbreiding van de additievenproductie zet hij een grote stap. Met het bestaande machinepark werden in uitzonderlijke jaren 18 miljoen blikken van 150 ml tot 1 liter afgevuld. In de toekomst zullen er ongeveer 25 miljoen stuks mogelijk zijn. Twee zeer oude machines werden afgedankt. "Dankzij liefdevol onderhoud hebben ze vele decennia dienst kunnen doen. Maar de vereiste uitstoothoeveelheden waren niet meer haalbaar met deze machines", aldus Günter Hiermaier. De drie nieuwe installaties zijn krachtiger en onderhoudsarmer, zodat het bedrijf goed toegerust is voor verdere groei.
Comments