top of page

Secure Diagnostic Access van Bosch: nu ook toegang tot beveiligde diagnosefuncties

ESI[tronic] 2.0 Online biedt nu de mogelijkheid om gezondheidsstatus (SOH) van hoogspanningsaccu uit te lezen

· Eén authenticatieprocedure voor alle voertuigfabrikanten

· Ontgrendeling van de nieuwste generatie Renault- en Dacia-modellen nu geïntegreerd in de SDA-functie van de Bosch ESI[tronic] 2.0 Online-diagnosesoftware

· E-mobility: ESI[tronic] 2.0 Online kan de gezondheidsstatus van een hoogspanningsaccu uitlezen


Bosch ontwikkelde Secure Diagnostic Access (SDA), een gestandaardiseerde oplossing waarmee monteurs via ESI[tronic] 2.0 Online na een eenmalige authenticatie toegang krijgen tot de beveiligde diagnosefuncties van voertuigen. Dit biedt onafhankelijke werkplaatsen een eenvoudige oplossing die is geïntegreerd in hun ESI[tronic] 2.0 Online-software en waarmee ze alle diagnose- en onderhoudswerkzaamheden kunnen uitvoeren zonder een account aan te maken bij de autofabrikanten.


Toegang tot beveiligde diagnosefuncties van 17 autofabrikanten

Dankzij de verschillende updates die in hun abonnement worden aangeboden, kunnen werkplaatsen ESI[tronic] 2.0 Online gebruiken om via SDA toegang te krijgen tot de beveiligde voertuigfuncties van Abarth, Alfa Romeo, Audi, Chrysler, Cupra, Dodge/RAM, Fiat, Ford, Jeep, Lancia, Mercedes-Benz, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen. Vandaag hebben de gebruikers van ESI[tronic] 2.0 Online ook toegang tot de beveiligde diagnosefuncties van Renault- en Dacia-voertuigen, wat het aantal beschikbare autofabrikanten naar 17 tilt.

Gebruikers van een Bosch KTS-diagnosetoestel hoeven dus niet langer te investeren en gebruik te maken van de individuele Renault-oplossing voor het ontgrendelen van de beveiligde diagnosetoegang (security gateway), maar kunnen dit voortaan met één druk op de knop vanuit hun ESI[tronic] software.

E-mobility: uitlezen van gezondheidsstatus van een hoogspanningsaccu

De SOH (State of Health) geeft de gezondheidsstatus van de accu van een elektrische auto aan. Het wordt gebruikt om het niveau van degradatie van een accu te bepalen. Het is in feite de verhouding tussen de maximale capaciteit van de accu op een bepaald moment en de maximale capaciteit van de accu toen deze nieuw was. Als de accu nieuw is, is de SOH 100 procent. Als de SOH onder 75 procent zakt, kan de accucapaciteit het elektrische voertuig geen correcte actieradius meer geven. Zich bewust van het toenemende aantal elektrische voertuigen in het wagenpark van de Europese Unie en bezorgd om het milieu, heeft Bosch ervoor gekozen om een speciale SOH-uitleesfunctie aan zijn ESI[tronic] 2.0 Online-software toe te voegen. De meest recente update van ESI[tronic] 2.0 Online biedt nu de mogelijkheid om de gezondheidsstatus van een hoogspanningsaccu te raadplegen. Dit omvat het controleren en weergeven van foutcodes en meetwaarden in verband met de leeftijd van de accu, evenals de feitelijke accuspecifieke waarden, die in numerieke en grafische vorm worden weergegeven om het aflezen te vergemakkelijken: groen voor een voldoende, en geel voor een onvoldoende SOH van de accu.

Naast de algemene SOH-waarde, ziet men ook of alle individuele accucellen in goede conditie zijn. Zodoende beschikt het autobedrijf over een duidelijk en eenduidig testrapport van de toestand van de hoogspanningsaccu van een hybride of elektrische auto. Deze functie is zeer waardevol voor autobedrijven die wagens kopen en verkopen, maar kan eveneens als extra controle en dienstverlening worden aangeboden tijdens een reguliere service of controle van een elektrisch voertuig.

Comentários


bottom of page