top of page

Tweedehandsmarkt personenwagens groeit met +7,2% in 2023, nieuwe wagens zijn terug van weggeweest: +30,1%

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO : “De groei op de tweedehandsmarkt heeft in december nog een klein duwtje in de rug gekregen: er werden afgelopen maand 51.220 tweedehandswagens ingeschreven, een groei van +0,5% ten opzichte van december 2022. Daardoor kon het volledige jaar 2023 een stijging noteren van +7,2% tot 689.170 eenheden. Dat zijn er 46.501 meer dan vorig jaar maar wel -2,9% (20.429 stuks) minder dan in 2021. Het lijkt er alvast op dat de markt van de tweedehandswagens ook de komende jaren op een hoog niveau zal blijven.


Volkswagen was in 2023 het best verkochte occasiemerk, voor BMW, Mercedes, Opel & Peugeot. Bij de meest populaire modellen voerde de VW Golf (28.710) het klassement aan, voor de VW Polo (20.520), de Opel Corsa (19.131), de BMW 3-reeks (16.309) en de Ford Fiesta (14.451).



De occasiemarkt evolueert dus nog steeds gunstig, mede dank zij de grotere beschikbaarheid van tweedehandswagens en stagnerende of zelfs licht dalende prijzen. Dat is interessant voor de klant, want hij gaat enerzijds mogelijks iets minder moeten betalen voor een recente tweedehandswagen maar anderzijds blijft de inruilwaarde van zijn wat oudere wagen nog hoog. Dank zij het hogere aantal leveringen van nieuwe wagens merken we een verhoogde instroom van recentere occasies op de tweedehandsmarkt, die de afgelopen tijd verder verouderde. De gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark neigt ondertussen al richting 10 jaar en de mediane leeftijd van de tweedehandsinschrijvingen lag in 2023 ook behoorlijk hoog (7 jaar en 11 maand).


We zijn voor de komende maanden benieuwd naar het effect van de premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen: dat marktsegment is momenteel met amper 1,8% immers nog sterk ondervertegenwoordigd. Ondertussen wordt de occasiemarkt gedomineerd door de benzinemotor (54%), voor de diesel (35,6%) en de hybride (8,1%).”


“Bij de nieuwe wagens blijft het euforie alom: in december steeg het aantal inschrijvingen met +4,6% (25.715 eenheden) waardoor we in 2023 maar liefst +30,1% hoger eindigden dan in 2022. Met 476.675 nieuw ingeschreven wagens knoopt 2023 aan met de cijfers van 10 jaar geleden. Voetnoot hierbij is dat er dit jaar heel wat ‘achterstallige’ wagens werden geleverd: de inschrijvingscijfers zijn dus geen perfecte spiegel van de bestellingen. We moeten de uitvlakking van de Corona-dip op wat langere termijn zien.

Ondertussen zijn de stocks bij de dealers goed gevuld met nieuwe wagens. Enerzijds met auto’s die eerder werden besteld en met vertraging worden geleverd en ingeschreven, maar anderzijds met onverkochte wagens. Daardoor kunnen de klanten – eindelijk - snel kunnen rondrijden met de wagen van hun dromen, én kunnen er interessante voorwaarden gegeven worden in januari-februari. Opvallend is dat bijna de helft van de nieuw ingeschreven wagens een hybride of elektrische auto was. Memorabel in 2023 was de start van de uitfasering van plug-in hybrides wat op termijn nog meer in de kaart zal spelen van de elektrische wagens, waarvoor er in Vlaanderen al heel wat bestelbons klaarliggen met het oog op de premie van de Vlaamse regering.”

bottom of page