Warmte waar het telt
- Delphine Van Nieuwenhuyse
- 5 okt
- 3 minuten om te lezen
hoe een veiligheidsgordel het comfort en het rijbereik verbetert

ZF LIFETEC, specialist op het gebied van passieve veiligheidssystemen, heeft zijn verwarmde veiligheidsgordel, die in 2023 voor het eerst werd geïntroduceerd, verder verfijnd. De Heat Belt 2.0 werd in München tijdens de IAA aan het grote publiek gepresenteerd.
Een nieuw ontwikkeld algoritme en een optionele interne elektronische regeleenheid (ECU) maken de Heat Belt 2.0 tot een comfortabel oppervlakteverwarmingssysteem dat zijn warmteafgifte snel en aangenaam aanpast. Het lage energieverbruik van de Heat Belt 2.0 heeft een positief effect op het bereik van batterij-aangedreven voertuigen, met name in de opwarmfase van het passagierscompartiment, tot wel 6%.
Kil en koud.
Iedereen die op een ijzige ochtend in een auto stapt, kent het wel: het interieur is nog kil en koud, het warmt maar langzaam op ondanks dat de verwarming op de hoogste stand staat, en het duurt lang voordat een aangename temperatuur is bereikt. Met de nieuwe Heat Belt 2.0 biedt ZF LIFETEC nu een verder ontwikkelde gordeloplossing die specifiek dit winterprobleem aanpakt. “Met de Heat Belt 2.0 hebben we een vooruitstrevende oplossing voor gebruik in de winter ontwikkeld die comfortabel, veilig en energiezuinig is”, legde Harald Lutz van ZF LIFETEC ons uit. “De integratie in bestaande voertuigarchitecturen maakt het systeem aantrekkelijk voor fabrikanten die de nadruk leggen op efficiënte oplossingen voor thermisch beheer.”
Meer veiligheid door comfort.
De Heat Belt 2.0 is ontworpen om naadloos te integreren in verschillende automodellen, van kleine auto’s tot luxe modellen. Voor voertuigen met een naderingssensor kan het systeem worden gecombineerd met een functie die de voorverwarming activeert zodra het voertuig wordt genaderd, wat een echte wow-factor voor gebruikers oplevert. De aangename warmte kan inzittenden ook motiveren om hun veiligheidsgordels correct vast te maken en af te zien van dikke winterkleding – wat de botsveiligheid kan verbeteren en zo ook actief bijdraagt aan meer veiligheid in het voertuig.

Adaptief thermisch comfort – dicht bij het lichaam.
De Heat Belt 2.0 is een mooie toevoeging op stoel- of stuurwielverwarming, en zorgt voor een aangename temperatuur in het bovenlichaam zonder tocht of ventilatorgeluid. Dankzij het lage gewicht van de riem voelt u binnen enkele ogenblikken de warmte. Nadat de riem is opgewarmd, kunt u genieten van een continu behaaglijk gevoel dankzij de automatische aanpassing van het verwarmingsvermogen van de riem. Ondanks de geïntegreerde technologie is de riem zelf slechts 1,3 millimeter dik. Hij bevat 4 fijn geweven verwarmingsdraden over een verwarmingsveld dat het bekken en de borst van de inzittende bedekt. Het maximale verwarmingsvermogen is 60 watt, met een gemiddeld vermogen van ongeveer 20 watt. Hierdoor kan de riem in minder dan twee minuten een temperatuur van 40 °C bereiken vanaf -5 °C.
Intelligente regeling dankzij gepatenteerd thermisch model.
De kern van het systeem wordt gevormd door een gepatenteerd algoritme op basis van een thermisch model. Dit berekent het optimale verwarmingsvermogen, rekening houdend met de kerntemperatuur van het lichaam van de inzittende van ongeveer 37 °C, de huidtemperatuur (32-34 °C), de buiten- en binnentemperatuur en de hoeveelheid zonlicht die door de sensoren van het voertuig wordt gedetecteerd. De gegevens van de automatische klimaatregeling (HVAC) worden ook meegenomen in de temperatuurberekening. In tegenstelling tot de vorige versie is er dus geen temperatuursensor meer nodig in de gordelband. Een groot voordeel voor de inzittenden is dat het verwarmingsvermogen automatisch wordt geregeld, waardoor er niet meer vaak handmatig hoeft te worden bijgesteld. De gordel past zich discreet en intelligent aan de situatie aan en zorgt zo voor maximaal comfort met minimale inspanning.
Energie-efficiëntie voor voertuigsystemen.
Door de Heat Belt 2.0 in het koude seizoen te gebruiken in combinatie met de andere verwarmingsapparaten die nauw contact maken met het lichaam, kunnen nieuwe concepten voor thermisch beheer worden toegepast om energie te besparen, met name voor voertuigen op batterijen. Door de warmte rechtstreeks op het lichaam te richten, kan de binnentemperatuur in voertuigen met ongeveer 3 °C worden verlaagd. Terwijl de inzittenden hetzelfde comfort blijven ervaren, wordt energie bespaard door een verminderd warmteverlies naar de omgeving en minder energie om het interieur op te warmen. Bij korte stadsritten kan het opwarmen van het interieur een grote rol spelen en het maximale verwarmingsvermogen van de HVAC vereisen om binnen 10 tot 20 minuten een comfortabele cabinetemperatuur te bereiken. Hierdoor kan het verwarmingsvermogen van de HVAC met maximaal 1000 W verminderd worden. Gezien de effecten van de eerder genoemde oppervlakteverwarmingssystemen kan de Heat Belt 2.0 het bereik van elektrische voertuigen met maximaal 6 % vergroten. Het maakt ook het gebruik van kleinere HVAC-systemen mogelijk. Zelfs voor langere ritten van meer dan een uur kan een besparing van ongeveer 200 W worden gerealiseerd, omdat de HVAC alleen het verminderde warmteverlies naar de omgeving hoeft te compenseren.











Opmerkingen