top of page

E7A de nieuwste generatie elektromotoren ontwikkeld door Renault en Valeo.

Bijgewerkt op: 9 jan.

Cléon. Een innovatie "made in France"voor een krachtigere, compactere en properdere motor. Renault Group en Valeo hebben hun krachten gebundeld om een nieuwe generatie

elektromotoren te ontwikkelen.


Wikkelrotor

Gesterkt door zijn knowhow op het gebied van elektromotoren met wikkelrotor, waarvan hij sinds 2012 pionier is, bouwt Renault Group voort op zijn elan om een nieuwe, unieke motor te ontwikkelen die nog krachtiger en efficiënter is, zonder gebruik te maken van zeldzame metalen. Deze elektromotor van de derde generatie wordt ontwikkeld in samenwerking met Valeo, dat zijn expertise op het vlak van stators inbrengt. De elektromotor die E7A werd gedoopt en zich momenteel nog in prototypefase bevindt, zal in 2027 het levenslicht zien.

Dankzij de regelmatige uitwisselingen tussen Renault en Valeo resulteerde het partnerschap, dat in 2021 werd aangegaan, al snel in een gezamenlijke productieontwikkeling. Elk team leverde zijn toponderdeel (de rotor voor Renault Group en de stator voor Valeo) en zijn expertise op het vlak van technologische ontwikkeling en productie.


Een milieuvriendelijkere elektromotor zonder zeldzame aardmetalen.

Renault is gekend en tevens marktleider op het gebied van synchrone elektromotoren met

bobinerotor, de zogeheten EESM-technologie (Electrically Excited Synchronous Motor), die sinds

2012 op grote schaal werd geproduceerd voor de ZOE.


Voor de nieuwe elektromotor E7A zal Renault Group voortbouwen op deze expertise om een all-in-on ;-architectuur te leveren, die de motor bij gelijk vermogen 30 % compacter maakt dan de motoren die momenteel in Mégane E-Tech electric en Nieuwe Scénic E-Tech electric worden toegepast. Daarenboven ontwikkelt Renault Group ook rotortechnologie zonder zeldzame aardmetalen, die de koolstofimpact met 30 % kan reduceren. Door een wikkelrotor te verkiezen boven de technologie van een elektromotor met permanente magneet, krijgt de Renault motor een hoger rendement. Extra voordelen zijn de bevoorradingszekerheid en het behoudt van onafhankelijkheid t.o.v. landen die zeldzame aardmetalen en magneten produceren.


Meer vermogen en efficiëntie.

Deze elektromotor van de derde generatie zal eveneens de oplaadtijd van de batterij verkorten, aangezien de systeemspanning wordt verhoogd tot 800 volt, tegenover de huidige standaard van 400 volt. De motor zal zich zowel krachtig als efficiënt tonen, dankzij de stator geleverd door Valeo. Zo zal de nieuwe elektromotor E7A tot 200 kW ontwikkelen: meer vermogen zonder dat er meer elektrische energie nodig is. Tot slot gebruikt hij de Hairpin-technologie voor de assemblage van koperdraad, al sinds 2010 een specialiteit van Valeo. Momenteel bevindt deze motor zich nog in zijn ontwikkelingsfase.

Er moeten nog andere stappen worden gezet voordat hij op grote schaal kan

worden geproduceerd.

De serieproductie van deze motor van de nieuwste generatie gaat eind 2027 van start in de Renault Group-fabriek van Cléon.


bottom of page