top of page

Aktrion investeert in Sint-Niklaas


Aktrion kiest voor CSB2 als partner voor carrosseriewerk

De automotive-afdeling van Aktrion Belgium is sedert 2021 actief als PDI-center (Pre Delivery Inspection) op de site van Antwerp Euroterminal te Kallo. Sedert november verleden jaar is een nieuw center operationeel in Sint-Niklaas. Voor carrosserieherstel en eventuele aanpassingen is gekozen voor installaties die door CSB2 worden geleverd. We gingen even een kijkje nemen.


De Antwerpse haven is goed voor een jaarlijkse doorvoer van meer dan 1,1 miljoen nieuwe voertuigen. Daarmee is Antwerpen samen met Zeebrugge een van de belangrijkste Europese doorvoerhavens voor nieuwe voertuigen. Om eventuele schade opgelopen tijdens het transport op te sporen wordt aan PDI (Pre Delivery Inspection) gedaan. Het blijft uiteraard niet bij inspectie. Mogelijke schade wordt ook hersteld en indien nodig worden ook aanpassingen gedaan om conform te zijn met de Europese specificaties. Het is dan ook geen toeval dat de automotive-afdeling van Aktrion Belgium als PDI-center gekozen heeft om te investeren in het Antwerpse. Dat gebeurde eerst in Kallo. Een voorname klant is Ford. In 2021 passeerden iets meer dan 35.000 Mustang Mach-E het center. Deze elektrische Mustangs komen van Mexico waar ze van de productielijn lopen. Sedert november 2023 heeft Aktrion een nieuw PDI-center in Sint-Niklaas en binnen de kortste keren worden zelfs nog een tweede en derde center in Sint-Niklaas operationeel.


Niet enkel nieuwe voertuigen worden behandeld. Ook auto’s van leasingmaatschappijen worden gecontroleerd en eventueel hersteld zodat ze klaar zijn voor de after sales, zeg maar de tweedehandsmarkt. Aktrion, dat deel uitmaakt van de internationale Atalian Servest Group, behandelt geen structurele schades, enkel beschadigingen van cosmetische aard. Wel kan het zijn dat er onderdelen zoals bumpers en lichtblokken moeten verwijderd worden om de schade terdege aan te pakken. Bij nieuwe voertuigen worden zelfs de allerkleinste schades aangepakt terwijl er bij huurwagens minder streng wordt gecontroleerd.



AI (Artificiële Intelligentie) als inspectiemethode

De controle van een voertuig gebeurt volgens een goed uitgekiend proces. De auto gaat eerst door de carwash. Dan is er een visuele controle van het interieur en wordt een lijst opgemaakt met nodige aanpassingen. Voor de carrosserie wordt een uniek en spectaculair controlesysteem gebruikt. De auto wordt door een tunnel gereden en via camera’s en AI (Artificiële Intelligentie) worden zelfs de kleinste schades opgespoord en in kaart gebracht. Met dit systeem heeft Aktrion een primeur in België. Na die automatische AI-schade-opsporing gebeurt nog een klassieke fysieke en visuele inspectie. Alle fouten worden gebundeld en aan de hand daarvan wordt een herstelopdracht uitgewerkt. Bij schades gaat de auto naar de carrosserie-afdeling.


CSB2 als partner Aktrion huurt de locatie in Sint-Niklaas. Daarom werden voor de installaties voor de carrosserie-afdeling geen grondwerken uitgevoerd. De installaties zijn gemonteerd op de bestaande vloer. Voor die installaties heeft Aktrion gekozen voor CSB2 uit Gentbrugge. CSB2 bestaat ruim dertig jaar en is ontstaan als een bedrijf dat zich toespitste op de service, het onderhoud en het herstel van bestaande installaties bij carrosseriebedrijven. Ondertussen werkt CSB2 volledige concepten uit en daarvoor doet het een beroep op gerenommeerde leveranciers. De belangrijkste partner voor CSB2 is het Franse Omia, dat qua spuitcabines marktleider is in Frankrijk. Omia produceert installaties voor zowel industrieel gebruik als in de autosector. Wat dit laatste betreft heeft Omia verschillende cabine-modules voor zowel snelle reparaties als grotere herstelwerken.



Installaties in Sint-Niklaas

De installaties die CSB2 bij Aktrion in Sint-Niklaas plaatste zijn heel uitgebreid. Er zijn twee voorbereidingszones met eigen afzuiging. Er is een tweedelig verflabo voorzien, één voor het aanmaken van de kleuren en één voor het onderhoud en reinigen van onder meer de verfpistolen. Het tweedelige verflabo wordt langs beide kanten geflankeerd door een Omia Luxia spuitcabine, telkens met een geïntegreerde brug. De cabines zijn voorzien van remote control waardoor er een perfect beeld van het verbruik ontstaat. De installaties worden verder aangevuld met vier ‘smart repair’ zones die elk voorzien zijn van eigen drooginstallaties werkende op UV en infrarood. CSB2 tekende ook voor de persluchtvoorziening en de controle van de stofafzuiging. Recht tegenover de carrosserie-afdeling zijn nog verschillende werkposten voorzien voor eventuele technische aanpassingen aan de auto. Huurauto’s die bedoeld zijn voor wederverkoop en afgehandeld zijn, kunnen op wens van de opdrachtgever naar de fotostudio met draaitafel -iets verder in het gebouw- worden gebracht. De foto’s worden dan gebruikt om de auto op het net aan te bieden.



bottom of page