top of page

Interview: OMODA & JAECOO

  • Foto van schrijver: Delphine Van Nieuwenhuyse
    Delphine Van Nieuwenhuyse
  • 29 aug
  • 5 minuten om te lezen

 Interview Darren Tu, Country Manager Belux


Focussen op de vraag van de klant


ree

Europa en zeker ook België worden de laatste jaren aan de lopende band geconfronteerd met nieuwe automerken, waarvan de naam niet altijd zo makkelijk in de mond ligt en/of uitspreekbaar is, maar waarvan de oorsprong met zekerheid in China ligt. Omoda & Jaecoo hebben alvast het voordeel dat ze geen knoop in de tong veroorzaken. InfoGarage ontmoette Darren Tu, de nieuwe Country Manager voor Belux.


ree

Omoda & Jaecoo maakt deel uit van de Chery Holding Group Co. Ltd. Het bedrijf werd opgericht in 1997 en ontwikkelde zich tot de vierde grootste autofabrikantengroep in China. Sinds 2001 verkocht geen enkele andere Chinese autoproducent zoveel wagens als Chery. In 2024 verkochten ze 2.603.916 voertuigen en begonnen ook hun Europees offensief. Voor Omoda & Jaecoo is als objectief 1,5 miljoen verkochte auto’s vooropgesteld tegen 2030.


InfoGarage: Hoe positioneert Omoda & Jaecoo zich tussen de talrijke Chinese merken die hun plaats zoeken op Europese bodem?


Darren Tu: Wij focussen ons op de vraag van de klant en bieden daarom keuze uit verschillende aandrijftypes. Wij zijn ervan overtuigd dat BEV als enige oplossing niet werkt voor vele klanten. Daarom stellen we zowel verbrandingsmotoren voor als plug-in hybride, ons ‘Super Hybrid System’ en ook 100% elektrisch. Consumenten kijken aan tegen zeer hoge prijzen voor elektrische auto’s bij hun vertrouwde merken. Dat zet hen aan verder te kijken dan voordien; opent de ogen voor nieuwe merken als het onze. Vergelijken met andere Chinese merken is moeilijk. Elk heeft zijn eigen strategie en marktbenadering. We zien ze ook niet als onze directe concurrenten.


ree

InfoGarage: Gaat het eigenlijk om twee merken of één met verschillende benadering?


Darren Tu: Zie het als twee co-merken met elk een eigen identiteit. Omoda staat voor fashion en lifestyle. Jaecoo wil de ‘nieuwe elite’ aanspreken, biedt ook vierwielaandrijving, is meer avontuurlijk georiënteerd. Jaecoo staat overigens voor de samenvoeging van het Duitse ‘Jäger’ (jager) en het Engelse ‘Cool’. Omoda & Jaecoo zullen steeds samen vertegenwoordigd zijn in de showrooms.



InfoGarage: Kan u ons wat meer vertellen over de Europese uitrol van Omoda & Jaecoo?


Darren Tu: Er staan heel wat Europese markten op het programma. Spanje draait al volop. In Spanje hadden we eind 2024 een dealernetwerk met 70 vestigingen; werden er in april dit jaar meer dan 10.000 voertuigen verkocht. Groot-Brittannië ging eind 2023 - begin 2024 van start. Duitsland en Frankrijk starten in de tweede helft dit jaar. We spreken zowel grote als kleinere markten aan.


ree

InfoGarage: België en Luxemburg zijn nu uw nieuwe werkterrein. Ziet u parallellen met Spanje waar u voordien werkzaam was?


Darren Tu: Spanje is een zeer grote markt qua volume. Kopers kiezen er in hoofdzaak voor verbrandingsmotoren. Ze zijn vaak open minded, aanvaarden nieuwkomers als Omoda & Jaecoo. Onze Omoda 5 deed het beter dan alle vergelijkbare modellen van de concurrentie. België is vooral verschillend, met zijn twee talen, een verschillende noord-zuidmarktopdeling en sterk verankerde traditionele merken. We verheugen ons over de versoepeling van de overheid t.o.v. de PHEV’s. Dat is een aantrekkelijke aandrijftechnologie die de gebruiker een mooi rijbereik garandeert, daardoor vertrouwen geeft en bovendien milieuvriendelijk is dankzij een laag verbruik en dito CO2-uitstoot.


InfoGarage: Welk potentieel ziet u voor uw merk in België?


Darren Tu: Het is nog veel te vroeg om al over volumes te praten. Maar we stellen veel interesse vast bij garagebedrijven en hebben al akkoorden met enkele grote familiale dealergroepen in België. Dicht bij de klant staan met een keuzewaaier aan aandrijftechnologieën is onze troef. Daarbij zijn vooral verbrandingsmotoren belangrijk; dat is wat de consument wil. Wij zijn klaar voor de verkoop.


InfoGarage: Zijn er specifieke technische troeven die Omoda & Jaecoo uitspeelt?


Darren Tu: Zeker! Ons Super Hybrid System zoals toegepast in het model OMODA 7 SHS, is een topper. De SHS-technologie bestaat uit een vijfde generatie 1.5TGDI-hybride motor, een speciaal ontwikkelde transmissie en een hoogwaardige batterij. Een rijbereik van meer dan 1000 km – tijdens een internationale testuitdaging werd zelfs liefst 1.457 km gehaald! – is mogelijk dankzij een aanzienlijke verhoging van de thermische efficiëntie van de verbrandingsmotor en verfijning van de samenwerking met de elektrische componenten.



InfoGarage: Welke Europese structuur voorziet Omoda & Jaecoo?


Darren Tu: Voor de grotere markten voorzien we zeker in een eigen agentschap.


ree

InfoGarage: En wat met de distributie in België?


Darren Tu: Onze ambitie stelt 30 Belgische showrooms tegen eind 2025 voorop. Vandaag zijn er 17 operationeel en 7 in opbouw. We kiezen voor een klassiek dealershipmodel. Omoda & Jaecoo moeten samen, maar in een afzonderlijke showroom gepresenteerd worden. Dat kan zowel bij een multimerken dealership als stand-alone. Het verschil maken met ons merk is een absolute vereiste. De mindset van de dealer is voor ons belangrijk bij de keuze. ‘Dicht bij de klant staan’ moet een gemeenschappelijke waarde zijn. Familiale garagebedrijven en vanzelfsprekend een bewezen professionaliteit binnen de sector genieten de voorkeur. Wij bieden hen nieuwe uitdagingen om hun activiteiten te verbreden en zo de actuele uitdagingen van de markt te kapitaliseren.


InfoGarage: Auto’s verkopen verplicht ook tot het verzekeren van een betrouwbare aftersales ondersteuning…


Darren Tu: We hebben naar onze Chinese collega’s gekeken en daarvan geleerd. We willen absoluut beter doen en beseffen best dat er meer nodig is dan verkoop alleen. Daarom hebben we een gecentraliseerde onderdelenvoorraad aangelegd in Amsterdam, Nederland, zodat ook onze service na verkoop volgens ons motto ‘dicht bij de klant staat’. Dealers krijgen binnen de 24 uur hun onderdelen geleverd. Bovendien beschikken ze over een kredietlijn voor onderdelenbestellingen om hun aftersales service optimaal te ondersteunen. Daarnaast is er een eigen trainingscenter en wordt ook gedacht over samenwerking met externe partners voor opleidingen. Diverse programma’s worden uitgewerkt naast de al aanwezige basis.


InfoGarage: België is een markt waarin de fleetverkoop domineert. Welke troeven speelt Omoda & Jaecoo hier uit?


Darren Tu: Fleetmanagers moeten scherp toezien op de TCO van hun vloot en op dat vlak zijn we zeer competitief. Een laag verbruik en zeer volledige uitrusting dragen daar ook toe bij. De versoepeling van de fiscaliteit t.o.v. PHEV speelt ook in onze kaarten. Om de fleetmarkt beter te bedienen wordt ook een fleetteam samengesteld.


InfoGarage: Het gamma is momenteel beperkt tot slechts twee modellen. Hoe belangrijk is het om een breed gamma in de showrooms te hebben? Is er meer op komst?


Darren Tu: Vandaag hebben we de Omoda 5 en Jaecoo J7. Eerstgenoemde is er met benzinemotor of als BEV. De Jaecoo J7 is eveneens met een benzinemotor leverbaar, of als PHEV. Binnen het jaar zal ons gamma uitgroeien tot 7 modellen. Zo volgen dit najaar de Omoda 7 SHS met de uiterst aantrekkelijke Super Hybrid System-aandrijving en de Jaecoo 5 BEV. De Omoda 9 is ook aangekondigd, een SUV-coupé met een PHEV/SHS-technologie-aandrijflijn. Zowel onder Omoda als onder Jaecoo brengen we hoofdzakelijk SUV’s uit.


InfoGarage: We geven alvast afspraak op de Brussels Motor Show 2026 waar het grote publiek Omoda & Jaecoo zal ontdekken.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page