top of page

KB Technics: ‘Stukken die niet meer verkrijgbaar zijn, maken we zelf’

  • Foto van schrijver: Delphine Van Nieuwenhuyse
    Delphine Van Nieuwenhuyse
  • 29 aug
  • 5 minuten om te lezen
ree

KB Technics uit Pittem bij Tielt is officieel van start gegaan in 2018 en is daarmee een relatief jong bedrijf, maar aan ervaring en kennis is geen gebrek. Karel Bril, één van de drie vennoten, heeft een jarenlange ervaring in het bouwen en prepareren van rally-auto’s en het verlenen van technische assistentie. Nu ligt het accent op ‘oldtimers’, al is de term ‘historische auto’s’ hier misschien meer op zijn plaats. De inbreng van de tweede vennoot Jasper De Smet, een bij uitstek Maserati-specialist, is daar zeker niet vreemd aan.


ree

n West-Vlaanderen is rallysport bijzonder populair. Denken we maar aan de TAC Rally (Tielt), waarvan dit jaar de 50ste editie werd verreden, en de 24 Uren van Ieper. Het is in die ‘autobiotoop’ dat Karel Bril zich professioneel ontpopt heeft als een specialist in het bouwen en prepareren van rally-auto’s en het verlenen van technische assistentie tijdens de wedstrijden.

“Tijdens de jaren 2010 spendeerden we in de werkplaats wel 80% van onze inspanningen aan rally-auto’s en 20% aan oldtimers. Door de tijd heen is het aandeel van oldtimers aanzienlijk toegenomen. In 2018 hebben we dan beslist om ons vooral op oldtimers toe te spitsen en hebben we dit nieuwe pand hier in Pittem in gebruik genomen. Let wel, als de vraag er is, prepareren wij nog altijd rally-auto’s, maar tijdens de rally’s zelf verlenen we geen assistentie meer. Wat we wél doen, is technische assistentie voorzien voor klanten die deelnemen aan historische wedstrijden zoals bijvoorbeeld in het kader van de HGPA (Historic Grand Prix Association). Per jaar zijn er een tiental dergelijke wedstrijden op het circuit en die worden op verschillende plaatsen in Europa verreden, zoals onder meer in Spa, Hockenheim, Zandvoort, Dijon en Silverstone.”

Twee van de uitdagingen bij een klassieke Maserati zijn de motortiming en de carburatie.


ree

Maserati en historische races


De Historic Grand Prix Association is ontstaan in 1979 met als doel het charisma van historische race-auto’s levendig te houden. De verreden races zijn bedoeld voor race-auto’s – éénzitters – van ofwel vóór 1961 of vóór 1966. Ook wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen wedstrijden bedoeld voor auto’s met de motor vooraan (pre-1961) of auto’s met een centraal gemonteerde motor (pre-1966). Daarnaast zijn er wedstrijden waarin alle categorieën toegelaten zijn. In de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig waren de wedstrijden van éénzitters niet te vergelijken met het sterk gecommercialiseerde F1-gebeuren van vandaag. De auto’s van toen waren nog getooid in nationale kleuren zoals geel voor België, blauw voor Frankrijk, groen voor Groot-Brittannië en rood voor Italië. In de jaren vijftig waren het vooral de Italiaanse merken zoals Alfa Romeo, Ferrari en Maserati die de toon aangaven. Dat veranderde met de komst van racewagens met een centraal gemonteerde motor, zoals de Coopers en Lotussen.

Karel Bril vertelt dat verschillende van hun klanten aan deze historische wedstrijden deelnemen: “De technische assistentie verlenen tijdens deze wedstrijden is heel anders dan wat we ooit in de rallywereld hebben ervaren. De deelnemers zijn ware ‘gentleman drivers’ met een enorm respect voor elkaar en een grote vorm van onderlinge solidariteit. De sfeer is minder gespannen en daardoor veel relaxer. Tijdens de wedstrijd wordt wel degelijk geracet, maar er worden geen onnodige risico’s genomen. Er is een onderling respect en ook een respect voor de techniek. Dat betekent daarom nog niet dat rallyrijders geen respect hebben voor elkaar en de techniek, integendeel. Alleen staan rallyrijders meer onder tijdsdruk om een goed eindresultaat te halen.”


“In het kader van deze historische races is de inbreng van Jasper De Smet heel belangrijk. Hij is een ware Maserati-specialist, en niet enkel voor de auto’s die op het circuit verschijnen. Verschillende van onze klanten hebben hun Maserati uitgeleend voor InterClassics 2024 in Brussel, die in het teken stond van 110 jaar Maserati. Een Maserati A6GCS uit 1953 werd zelfs verkozen tot ‘Best of Show’, met andere woorden de knapste auto die er te zien was.”

Aan Jasper De Smet vragen we waar ze de technische informatie vandaan halen en wat de pijnpunten van een klassieke Maserati zijn.“Een tijd geleden heb ik alle technische handboeken van Maserati gekocht. Ook hebben wij goede contacten met de fabrikant zelf en heel wat toeleveringsbedrijven. Veel Maserati’s zijn van een ZF-versnellingsbak voorzien en ZF heeft opnieuw een afdeling opgestart die bijstand geeft voor klassieke auto’s. Eén van de uitdagingen bij een klassieke Maserati is de afstelling van de motortiming en de carburatie. Ook zijn bepaalde onderdelen niet meer beschikbaar. Geen probleem: dan maken we ze zelf in onze werkplaats. Onlangs kregen we bijvoorbeeld een auto binnen met een beschadigd lichtmetalen motorcarter. Niet meer beschikbaar… maar we hebben het carter kunnen herstellen door zorgvuldig las- en polierwerk. Maar er zijn nog uitdagingen. Tussen 1968 en 1974 was Maserati eigendom van Citroën. In die periode leverde Maserati de motor voor de SM. Citroën op zijn beurt had een grote inbreng in de hydraulica van de Maserati’s uit die periode, en dat is een vrij complex gegeven.”

KB Technics helpt klanten ook om hun klassieke Maserati door de constructeur gecertificeerd te krijgen. Om dat mogelijk te maken moet aan verschillende criteria worden voldaan.


ree

Alle merken


KB Technics heeft op korte tijd een stevige reputatie opgebouwd wat klassieke Maserati’s aangaat, maar Karel Bril benadrukt dat ze aan alle merken werken: “Grote projecten die we recent hebben uitgevoerd zijn bijvoorbeeld de opbouw van een Jaguar E-Type en een Jensen 541R uit de jaren ’50. Zowel de Jaguar als de Jensen zijn hier aangekomen in allemaal losse onderdelen! Als je de auto niet zelf hebt gedemonteerd, is dat een hele uitdaging om hem weer op te bouwen. Wat wij doen, is complete restauraties, maar ook reparaties en onderhoud. Ook werken wij aan minder exclusieve auto’s, zoals bijvoorbeeld een MGB of een andere geliefde klassieker.

Om het werk te kunnen opvolgen, zijn we trouwens nog op zoek naar een bijkomende enthousiaste technieker. Zelf nemen we geen initiatief om een restauratieproject te starten. Het is altijd op initiatief van de klant. Ongeacht de auto of de klant werken wij volgens dezelfde basisinstelling. De kwaliteit primeert, maar we streven ernaar om alles op een redelijke termijn te voltooien. Uit de rallywereld heb ik geleerd dat half werk niet goed is. In de rally moet een piloot kunnen rekenen op de betrouwbaarheid van zijn auto. Bij een liefhebber van een klassieke auto is dat niet anders. Als de klant een rondrit maakt met zijn klassieker, wil hij niet te maken hebben met pech onderweg. Wij willen de klant ontzorgen en tegelijk transparant zijn. Wij communiceren duidelijk wat er aan de auto moet gebeuren, wat de kosten zijn en hoe het werk vordert. Eventueel vullen we dat aan met foto’s. Dat vraagt wat geduld: het is niet zoals in sommige tv-series waarbij een restauratie in het verloop van een uur durend programma afgerond wordt. Zo simpel is het niet.”

KB Technics werkt uitsluitend in opdracht van de klant en biedt zelf geen auto’s te koop aan. Karel Bril verduidelijkt: “Op vraag van de klant kunnen wij wel advies geven als hij van plan is om een klassieker te kopen.”

De werkplaats van KB Technics is in verschillende delen opgedeeld. De grootste oppervlakte wordt ingenomen door een afgescheiden ruimte waar de demontage en montage van de auto gebeurt. In een ander deel staan machines opgesteld voor het draaien, frezen, boren en vlakken. Het verfspuiten wordt uitbesteed. Een andere afdeling is dan weer voorbestemd voor hoofdzakelijk het lassen en slijpen. Dan is er nog een afdeling waar de motoren worden opgebouwd en uiteindelijk een afdeling voor het werken aan de versnellingsbak. Opvallend is dat alle ruimtes kraaknet zijn.



 
 
 

Opmerkingen


bottom of page