top of page

LKQ lanceert Qualitycarrosserie als nieuw netwerk voor carrossiers.

Bijgewerkt op: 9 jan.



LKQ start 2024 met de lancering van Qualitycarrosserie, een nieuw label dat staat voor een professioneel netwerk van carros-siers. Tijdens het eerste jaar streven ze er bij LKQ naar om vijfentwintig tot mogelijks vijftig carrosseriebedrijven te kunnen aan-

sluiten. Waarin Qualitycarrosserie verschilt van de reeds bestaande netwerken.


Met Qualitygarage en AutoFirst hebben ze bij LKQ uiteraard al heel wat ervaring met professionele netwerken. Tot nu toe bleven de inspanningen beperkt tot de garages en de mechani-sche herstellingen met de bijhorende diagnoses en technische ondersteuning. Met Qualitycarrosserie richt LKQ zich nu dus ook tot de carrossiers met een ver doorgevoerde service. Bedrijven die zich achter het nieuwe label scharen, kunnen daar-

mee van heel wat voordelen genieten maar uiteraard zijn er ook een aantal voorwaarden.


Voor wie?

Een carrosseriebedrijf kan zich aansluiten bij Qualitycarrosserie als het

minstens drie mensen op de loonlijst heeft staan die in de werkplaats actief

zijn. Uiteraard worden nog meer voorwaarden naar voor geschoven. Zo moet

het herstelbedrijf zich zowel qua ’paint’ als ‘non-paint’ door LKQ of een LKQ

partner laten beleveren. David Colantonio legt uit waarom: “Een aangesloten bedrijf betaalt een

maandelijkse fee van € 249. Voor dat bedrag krijgt een Qualitycarrosserie

enorm veel in return en dat kunnen wij enkel financieel verantwoorden en

waar maken als wij een bevoorrecht leverancier zijn. Zoals de naam van ons

nieuw label en netwerk laat veronderstellen streven wij naar kwaliteit en dat

moeten de aangesloten carrossiers ook daadwerkelijk kunnen bieden. Daarom

moet het aangesloten bedrijf een ‘Spot Repair’-zone hebben, moet het aan

SMART-repair kunnen doen en aan zowel elektrische als hybride voertuigen

kunnen werken. Ook staan wij er op dat het bedrijf aangesloten is bij Febelcar,

het label Eurogarant voert en bij voorkeur ook dat van Duurzaam Repareren.

Want inderdaad duurzaamheid is voor ons even belangrijk als kwaliteit”.

Nog altijd met de bedoeling om de beoogde kwaliteit te kunnen leveren, moet

het aangesloten herstelbedrijf over een multi-merk diagnosetoestel beschikken

en per jaar deelnemen aan minstens twee technische trainingen. Die

opleidingen zijn voorzien in de LKQ Academy die vanaf nu niet enkel

onderwerpen met mechaniek, diagnose en elektriciteit in zijn programma heeft

maar dus ook typisch carrosserie gerelateerde thema’s zoals onder meer

verfspuiten, schuren en hechtingstechnieken.

Uiteraard moet het aangesloten bedrijf ook bereid zijn om zich naar de

eindklant toe als een Qualitycarrosserie te profileren. Dat kan door een

premium gevelbord te laten plaatsen en het gebruik van het logo bij

communicatie gaande van het ‘old school’ briefpapier tot de sociale media en

de deelname aan lokale evenementen.

Voor gecombineerde bedrijven die zowel een garage- als een carrosserie-

afdeling hebben, kan het nieuwe label Qualitycarrosserie gecombineerd

worden met Qualitygarage. Dergelijke bedrijven genieten dan van een

gunsttarief.


Met zijn allen naar Bordeaux.

Vincent De Clerck vertelt dat de aangesloten carrosseriebedrijven hun

onafhankelijkheid bewaren maar dat het toch de bedoeling is om de

inspanningen op elkaar af te stemmen: “De aangesloten bedrijven staan voor

dezelfde waarden. Om het samenhorigheidsgevoel aan te wakkeren voorzien

wij jaarlijks drie tot vier bijeenkomsten. Volgend jaar plannen wij bovendien

een vierdaagse in Bordeaux waar de leden van het Qualitycarrosserie netwerk

maar ook de leden van de verschillende garagenetwerken die aan LKQ gelieerd

zijn, kunnen kennis maken de leveranciers waarmee wij -LKQ- en dus ook de

aangesloten herstelbedrijven werken. Die vierdaagse staat gepland van 12 tot

en met 15 september. De bedoeling is dat LKQ een one-stop partner is en dat

beperkt zich niet tot de levering van onderdelen, gereedschappen en

uitrusting. Bedrijven die zich aansluiten bij Qualityrcarrosserie kunnen genieten

van een uitgebreid servicepakket dat berust op vier pijlers: technische

ondersteuning, marketing, onze aankoopcentrale met gunstige tarieven en het

aanbieden van nieuwe commerciële opportuniteiten.”


Technische ondersteuning en aankoopcentrale.

Een heel belangrijke pijler in het servicepakket is de technische ondersteuning

en die neemt concrete vorm aan met een hele reeks diensten zoals twee dagen

training naar keuze. Die worden verzorgd door LKQ Academy. De carrosserie

gerelateerde trainingen gaan door in het LKQ carrosseriecenter in Neder-over-

Heembeek nabij Brussel. LKQ beschikt er over praktische ingerichte lokalen

voor onder meer schuur- en spuitwerk. Er is ook een verflabo voorzien. Lizi

Vanderpoorten is Teamcoach van de LKQ Support afdeling. Xavier Viaene is een

technieker die opleidingen geeft.

Maar de technische ondersteuning gaat nog verder met twee online cursussen

naar keuze, mogelijke diagnose van of op afstand, 15 minuten diagnostiek, een

vaardigheidstest, toegang tot e-learning cursussen, toegang tot All Data, een

hotline, een toegang tot de BtoB workshop die voorzien is van ADAS-

kalibratiesystemen. Verder kunnen de aangesloten bedrijven genieten van

inzichten om hun rendement te verbeteren en de klantenervaring te

verbeteren.

Dan is er nog de aankoopcentrale waarmee de aangesloten bedrijven kunnen

genieten van gunstige tarieven voor recyclingdiensten, brandstofkaarten,

betaalsystemen en verschillende verzekeringen.


Marketing en nieuwe commerciële opportuniteiten.

Ook qua marketing worden serieuze inspanningen geleverd met nationale en

regionale bewustmakingscampagnes omtrent het label Qualitycarrosserie.

Voor Vlaanderen treedt Siska Schoeters op als ambassadrice. In Wallonië is

David Antoine de ambassadeur.

Ook op de social media, zoals Facebook en Instagram, worden campagnes

gevoerd. Er is een nationale site met een overzicht van alle aangesloten

bedrijven. Er is voor de klant de mogelijkheid om een Google-beoordeling te

geven en er is ook een App Qualitycarrosserie. Uiteraard voorziet LKQ ook

gevelborden, aankleding en een digitaal scherm voor de receptie, aangepaste

werkkledij, enz..

Alle diensten qua technische ondersteuning en marketing hebben een

maandelijkse waarde van meer dan € 600 maar de maandelijkse fee bedraagt

slechts € 249. Bovendien kunnen de aangesloten bedrijven besparen door

aankopen te doen via LKQ en de aankoopcentrale.

Heel belangrijk is ook dat bedrijven die het label Qualitycarrosserie voeren, hun

commerciële activiteiten kunnen uitbreiden met het aanbieden van

pechbijstand, vervangwagens, private lease en zelfs zowel tweedehands als

nieuwe voertuigen via een aantal geselecteerde partners.

Het idee daarachter is dat een klant heel tijdelijk met een vervangwagen kan

geholpen worden maar daarmee geen lange termijn oplossing heeft bij een

total loss of een langdurige herstelling bij ernstige schade.

David Colantonio: “Ik denk dat met dit pakket we een uitgesproken one-stop

partner zijn en dat we ons daarmee onderscheiden. Bij de bedrijven die

aangesloten zijn bij Qualitycarrosserie werken wij vooral op ondersteuning.”



bottom of page