top of page

Volledig gerobotiseerd of halfautomatisch?

  • Foto van schrijver: Delphine Van Nieuwenhuyse
    Delphine Van Nieuwenhuyse
  • 5 okt
  • 4 minuten om te lezen

De bandenwissel maakt een revolutie door in de werkplaatsen


ree

Het wagenpark in België wordt steeds ouder. Dat betekent dat professionals zich moeten aanpassen aan een toenemende vraag naar onderhoud, ook op het vlak van banden. We zoomen in op de nieuwe generatie bandenwisselmachines, die sneller en veiliger zijn en soms zelfs volledig autonoom werken!


De Belgische markt voor nieuwe auto’s kent al enkele maanden een zeer sterke terugval. Daardoor blijft de verkoop van nieuwe auto’s onder het niveau van vóór de pandemie en worden de auto’s in het verkeer steeds ouder. Deze zomer is de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark voor het eerst zelfs boven de 10 jaar gekomen. Deze trend wijst op een toenemende behoefte aan onderhoud en uiteraard aan vervanging van banden. Geconfronteerd met deze toegenomen werkdruk, zoeken garages en dealers naar manieren om hun processen te optimaliseren. Een van de oplossingen die wordt onderzocht, zijn de nieuwe generatie bandenwisselmachines die in staat zijn om een repetitieve en fysiek veeleisende taak te automatiseren.


De RoboTire-revolutie.


In de Verenigde Staten maakt een start-up veel indruk met een even futuristisch als operationeel systeem: RoboTire. Dit gerobotiseerde station vervangt een complete set banden in minder dan 25 minuten met chirurgische precisie. Het werkt dankzij een combinatie van robotarmen, high-definition camera’s en... kunstmatige intelligentie! Het apparaat neemt bovendien weinig ruimte in beslag en is ontworpen om direct in een bestaande werkplaats of autodealer te worden geïntegreerd. Deze technologie, die door bepaalde fast-fit-ketens in de VS wordt gebruikt, voert het demonteren en opnieuw monteren van wielen uit. De montage- en demontagefasen op velgen worden voorlopig nog steeds gecontroleerd of uitgevoerd door een operator, maar dit hybride model vermindert al het zware werk en menselijke fouten, terwijl het een echt optimale productiesnelheid garandeert. Concreet begint RoboTire met het scannen van elk wiel met behulp van zijn intelligente camera’s. De AI bepaalt het type velg, de positie ervan en de slijtage van de onderdelen en past zijn interventie daarop aan. De robotarmen zorgen ervoor dat de wielen worden verwijderd, naar een montagestation worden getransporteerd en de nieuwe wielen worden teruggeplaatst. Het verbazingwekkende is dat dit systeem bij elk gebruik beter wordt dankzij machine learning (AI).


Wat zijn de beperkingen van RoboTire?


Maar afgezien van het technologische aspect, heropent RoboTire het debat over de toekomst van het werk in de werkplaats. Automatisering maakt het mogelijk om de fysieke inspanningen en het risico op letsel te verminderen en de productiesnelheid te verhogen. Maar het roept ook vragen op over de opleiding van technici en de aanschafkosten, waaraan nog de onderhoudskosten moeten worden toegevoegd – tussen 215.000 en 280.000 euro, afhankelijk van de opties. Dat gezegd hebbende, worden de kosten van deze geautomatiseerde montage voor de professional geschat op 9 tot 13 euro per band. Sommige waarnemers zijn van mening dat deze machine vooral een marketinginstrument is voor merken die zich als innovatief willen profileren. Anderen zien het als een logische ontwikkeling in een sector waar tijd geld is. Hoe dan ook, RoboTire wordt nog niet buiten de VS verkocht. En op dit moment biedt geen enkele concurrent een vergelijkbaar automatiseringsniveau. Er bestaan verschillende prototypes of technologische demonstratiemodellen, maar RoboTire blijft het enige geautomatiseerde systeem in zijn soort.


ree

Halfautomatische machines voor alle werkplaatsen.


Hoewel volledig gerobotiseerde systemen het summum van innovatie vertegenwoordigen, wordt de dagelijkse realiteit van de meeste werkplaatsen bepaald door halfautomatische apparatuur die betaalbaarder en voor iedereen toegankelijk is. Merken als Corghi, Hunter en Bosch bieden machines met motorondersteuning, die met een pedaal of knop worden bediend en zijn uitgerust met hulparmen die het demonteren en monteren van banden vergemakkelijken. Deze apparaten zijn tegenwoordig de norm in veel garages. Ze stellen een operator in staat om alleen te werken, zonder de meest fysieke taken te hoeven uitvoeren, terwijl hij toch de controle over het proces behoudt. Sommige versies zijn zogenaamd “hendelloos”: de montagekop is zo ontworpen dat er geen agressief contact met de velg plaatsvindt, waardoor het risico op krassen of vervormingen wordt verminderd. Deze machines nemen zeer weinig ruimte in beslag. Zelfs in oudere werkplaatsen of werkplaatsen met weinig ruimte kunnen ze gemakkelijk worden geplaatst. Sommige zijn zelfs verplaatsbaar, omdat ze op wieltjes zijn gemonteerd. Deze flexibiliteit en hun veel lagere prijs verklaren grotendeels hun succes.


Goed uitgerust voor een langere levensduur.


De keuze van een bandenlichter is niet onbelangrijk. Allereerst moet de benodigde verwerkingscapaciteit worden beoordeeld: een werkplaats die alleen personenauto’s behandelt, heeft niet dezelfde behoeften als een specialist in vrachtwagens. De selectiecriteria moeten onder meer het type beschikbare elektrische aansluiting, het bereik van de ondersteunde diameters, de rotatiesnelheid en de geïntegreerde opblaasopties omvatten. Wat de ergonomie betreft, richten recente modellen zich op compactheid, veiligheid (afscherming van bewegende delen, positiesensoren) en duurzaamheid van de onderdelen. Veel machines zijn ontworpen om meer dan 100.000 cycli te weerstaan. De prijzen zijn afhankelijk van de prestaties en functionaliteiten van de machines: van 1.000 tot 7.000 euro voor halfautomatische machines, maar tot 20.000 euro voor de meest vooruitstrevende modellen.


Meer dan ooit is het voor onze professionals essentieel om aan service te denken: een werkplaats die een snelle, efficiënte bandenwissel aanbiedt, zonder de velgen te beschadigen of meerdere technici in te schakelen, wint ongetwijfeld aan concurrentievermogen en klanttevredenheid. Door klanten de mogelijkheid te bieden om hun banden te laten verwisselen, uit te balanceren of de geometrie te laten controleren, allemaal op één en dezelfde plek, wordt voldaan aan de verwachting van gemak en tijdwinst. Met andere woorden, het is een voorbereiding op de nieuwe verwachtingen van een verouderd wagenpark, waarvan de bestuurders echter nog steeds moderne diensten eisen.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page