top of page

1.0 Exoboost & 1.2 PureTech

Tien jaar geleden hebben PSA -nu Stellantis- en Ford elk hun eigen reeks compacte motoren uitgebracht onder de respectievelijke namen 1.2 Pure Tech en 1.0 Ecoboost. Ze vonden een plaatsje onder de motorkap van de populairste modellen van beide constructeurs en zijn daarmee wijd verspreid. Hoewel het om twee verschillende motoren gaat, hebben ze een aantal punten van gelijkenis. De cilinderinhoud is beperkt, beiden tellen drie -en dus geen vier- cilinders en de distributie gebeurt telkens door een riem die in de olie draait…


De 1.0 Ecoboost wordt in tal van Ford-modellen gebruikt, gaande van de Fiesta tot de Mondeo


Voor de distributie in de motor heeft een constructeur de keuze tussen twee types aandrijving. Of er wordt gekozen voor een ketting of voor een distributieriem. De riem heeft vooral vanaf het einde van de jaren zestig aan populariteit gewonnen. Bij de seriemodellen waren de constructeurs Glas en Vauxhall (General Motors) daarbij toonaangevend. Die eerste distributieriemen moesten wel vrij vroeg, na pakweg 60.000 kilometer, worden vervangen maar uiteraard zijn de materialen ondertussen enorm geëvolueerd, verbeterd dus. Voor zijn 1.0 Ecoboost bijvoorbeeld schrijft Ford voor om de riem pas om de 240.000 kilometer te vervangen en dat is maar goed ook want bij die motor is het vervangen van de riem geen eenvoudige klus en moet heel wat voorafgaand demontagewerk worden uitgevoerd.


Voordelen


In vergelijking met een distributieketting heeft een distributieriem tal van voordelen. Door de flexibiliteit van het materiaal is een riem uitermate geschikt om in een compacte omgeving te monteren. Ook de mechanische weerstand is aanzienlijk minder wat de prestaties en het verbruik ten goede komt. De nieuwste riemen zijn bovendien -en in tegenstelling tot een ketting- rekbestendig waardoor de kleppentiming en het ontstekingstijdstip na verloop van tijd niet afwijken. Bij Ford en PSA (Stellantis) zijn ze ruim tien jaar geleden op het idee gekomen om nog een stap verder te gaan en te opteren voor een distributieriem die in de olie loopt, zeker ongewoon. Hoewel een natte riem werd al gebruikt voor de aandrijving van olie- en dieselpompen. De natte riem voor distributie werd mogelijk door een verdere evolutie van het materiaal. Een riem in de olie heeft in vergelijking tot een ‘droge’ nog bijkomende voordelen. Ze vermindert nog eens de mechanische weerstand en beperkt ook het motorlawaai.

De verschillende componenten van de 1.0 Ecoboost


Aangepaste olie


Het spreekt vanzelf dat voor dergelijke toepassing een aangepaste motorolie moet gebruikt worden zodat het materiaal van de riem niet wordt aangetast. De gebruikte oliën moeten een hoog TBN (Total Base Number) hebben om zuurvorming in de olie te voorkomen. Bovendien moet de olie voor de 1.0 Ecoboost Ford Approved (goedgekeurd) zijn en voor de 1.2 PureTech moet de olie PSA of Stellantis goedgekeurd zijn. Kortom wat goed is voor een Ford is dat daarom nog niet voor een Peugeot of een Citroën. Als een auto met een natte distributieriem voor het eerst in de werkplaats komt, is het van belang zo goed als mogelijk de onderhoudshistoriek te kennen. Is in het verleden de juiste olie gebruikt? Werden de intervalperiodes gerespecteerd en werd het oliefilter op tijd vervangen? Bij twijfel wordt de olie best ververst in combinatie met een flushing en een nieuw filter.


De productie van PureTech


Olieverdunning vermijden


Zelfs als de motor naar behoren is onderhouden, kan verzuring van de olie de oorzaak zijn van een vroegtijdige aftakeling van de olie en op termijn de riem. De oorzaak is bijna altijd de verdunning en verzuring van de olie doordat er ongewild benzine in het oliecircuit terecht komt. Dat kan bijvoorbeeld door slecht werkende en gedeeltelijk verstopte injectoren waardoor de verstuiving van de brandstof niet optimaal verloopt. Het kan ook aan de ‘hoge druk’-brandstofpomp liggen die door de olie wordt gesmeerd en waarin door een slechte dichting benzine in het oliecircuit terecht komt. Ten derde is een goed werkende carterventilatie van groot belang om op die manier de olie te beschermen.


Te ver laten komen


De motorolie kan in slechte staat verkeren maar erger nog is als de riem zelf wordt aangetast. Dan kunnen kleine deeltjes van de riem zich in het oliecircuit verspreiden en kanaaltjes en de zeef van de oliepomp verstoppen. Dat leidt automatisch tot een lage oliedruk en een slechte smering. Als de riem heel erg is aangetast, dan kan die ook beginnen opzwellen en rafelen. Het is niet uitgesloten dat de riem een tandje overspringt met ernstige motorschade tot gevolg. Bij twijfel is het best de riem meteen te vervangen, de motor zorgvuldig te flushen en van de gepaste olie gebruik te maken. Het is zeker geen slecht idee om de intervalperiode van het olie verversen korter te maken en bij elke wissel een nieuw filter te monteren.


De 1.2 PureTech heeft net als de Ford-motor drie cilinders


PureTech niet zo zuiver


De meeste problemen bij nat te riemen komen voor bij de - NIEUW 1.2 PureTech. Het vervanginterval van de riem voor deze specifieke serie motoren is altijd 10 jaar / 175.000 km geweest. Wel is het aan te raden de riem om de 100.000 kilometer te vervangen, zeker als de auto voornamelijk voor korte afstanden wordt ingezet. De riemresten kunnen in de vacuümpomp van het rembekrachtigingssysteem terecht komen en deze verstoppen. De gevolgen? Een harder aanvoelend rempedaal en een langere remweg, wat de veiligheid in het gedrang brengt. Deze motor heeft mogelijks nog andere problemen zoals vroegtijdig olieverbruik en detonatie. Afhankelijk van de resultaten kunnen de motorolie, de olieafscheider, de lucht/lucht-warmtewisselaar, de brandstoftank, de injectoren of de actieve koolfilter (carterventilatie) worden vervangen. Er is ook voorzien in een reiniging van de inlaatkanalen van de cilinderkop, en in de ernstigste gevallen moet de motor zelfs worden vervangen. Bij Stellantis hebben ze beslist dat sedert kort de 1.2 PureTech motoren voorzien zijn van een distributieketting in plaats van een natte distributieriem...


Door de vele problemen zijn de recentste 1.2 PureTech-motoren voorzien van een ketting in plaats van een riem







Comments


bottom of page