Corteco en de micron Air
Interieurfilter
De goede werking van een airco is niet enkel afhankelijk van het koudemiddel en meer bepaald de hoeveelheid en de graad van vervuiling ervan. Ook de interieurfilter speelt een belangrijke rol. Dat een goed werkende interieurfilter geen banaal maar wel een hoogtechnologisch product is, konden we leren na een bezoek aan Freudenberg, ’s werelds grootste filterproducent. De interieurfilters dragen het label micronAir en worden op de after market onder de merknaam Corteco verspreid.
Muffe geurtjes, ruiten die blijven aandampen, een slechte ventilatie en een bestuurder en zijn inzittenden die last hebben van niezen en waterachtige ogen: het zijn maar enkele van de belangrijkste symptomen die wijzen op een slechte filtering van de interieurlucht in een auto.
Vanaf de jaren ‘80 De aandacht voor het belang van de interieurfilter is pas echt in een stroomversnelling geraakt tijdens de jaren ’80. De toenemende luchtvervuiling is daar één oorzaak van. Onderzoek bevestigt bovendien dat de vervuilingsconcentratie in een voertuig met een geen of een slecht werkende filtering 4 tot 6 keer hoger kan liggen dan in de open en ons omringende lucht. Bovendien is men zich meer en meer gaan realiseren dat ruim 30% van de wereldbevolking lijdt aan allergieën en astma. Het belang van een goed werkende interieurfilter werd nog eens extra onderstreept door de toenemende populariteit van het aircosysteem. Was de airco in het begin van de jaren 80 nog een luxeproduct, dan is het nu algemeen van toepassing zelfs bij de kleinste en goedkoopste voertuigen. Een airco- en ventilatiesysteem kan pas echt goed werken als de interieurfilter naar behoren werkt. Een slecht werkende filter maakt dat de airco het moeilijk krijgt om lucht aan te zuigen en te laten circuleren.
MicronAir
Freudenberg vervaardigt al meer dan zeventig jaar filters en heeft voor wat interieurfilters betreft meteen gekozen voor kwaliteitsvolle filterelementen. Filters die gebruik maken van minderwaardige materialen zijn immers niet zo doeltreffend en hebben een grotere luchtweerstand. Bovendien absorberen minderwaardige materialen te makkelijk vocht dat moeilijk droogt en aanleiding kan geven tot schimmelvorming en het ontstaan van een woekerplaats voor bacteriën. Dat leidt tot een slechte geur in het interieur maar ook en vooral tot gezondheidsproblemen voor de bestuurder en de inzittenden. Bovendien zijn ze niet vormvast waardoor de filtering in het gedrang komt, niet in het minst door wat ‘by flow’ wordt genoemd waarbij lucht langs in plaats van doorheen het filterelement passeert. In 1989 heeft Freudenberg de eerste generatie micronAir filter -de zogenaamde partikel filter- gelanceerd. Het filterelement bestaat dus niet uit papier of een ander materiaal met daarin organische stoffen verwerkt. Het filterelement van de micronAir is samengesteld uit synthetische vezels die met een speciale techniek met elkaar verbonden zijn. Deze filters zijn bijzonder efficiënt, niet in het minst omdat ze een ragfijne en bijzondere gelaagde structuur hebben. Ze verwijderen niet enkel stof en pollen maar ook kleine deeltjes. Ze zorgen er bovendien voor dat het airco- en ventilatiesysteem doeltreffend werkt. Een praktisch voordeel is alvast dat de ruiten sneller dampvrij worden.
Drie generaties micronAir In het gamma micronAir interieurfilters onderscheiden we drie generaties. In de eerste plaats is er de reguliere micronAir partikelfilter die voor het eerst in 1989 bij Freudenberg in productie ging. Deze partikelfilter houdt fijn stof, uitlaatgassen, roet en inadembare deeltjes tegen. De partikelfilter zuivert de lucht, beschermt de airco- en het ventilatiesysteem en voorkomt aangeslagen ruiten. Als tweede generatie zijn er de koolstof actieve micronAir filters die Freudenberg sedert 1996 in productie heeft en nu 60% van de geproduceerde filters vertegenwoordigt. Naast de werking van de reguliere partikel filter beschermen deze filters tegen uitlaatgassen, stank, ozon, benzeen en andere gevaarlijke gassen. Actieve koolstoffilters hebben eigenlijk een dubbele functie: het minimaliseren van de gezondheidsrisico’s en het maximaliseren van het rijcomfort. Deze actieve koolstoffilters worden ook combi filters genoemd. De derde en de meest recente generatie is de micronAir blue filter die Freudenberg sedert 2016 in productie heeft en waarmee zij de ‘Filtrex innovation Award’ wonnen. Deze filter die uit vier lagen is samengesteld, verwijdert alle allergenen tot 2 micron en beschermt tegen kleinere micro-organismen, zoals schimmelsporen. Deze filter houdt bijna 100% van de deeltjes tegen. De micronAir blue filter -genoemd naar zijn kleur- neutraliseert allergenen dankzij een gepatenteerde zogenaamde bio-functionele laag zonder nanozilver en is geïmpregneerd met fruitzuren.
Productie
Bij de micronAir interieurfilters die Corteco in zijn gamma heeft, wordt geen gebruik gemaakt van papier of een filterelement dat uit organische stoffen bestaat. Het basismateriaal zijn ragfijne synthetische vezels die niet geweven (non woven) of gevlochten zijn. De vezels worden bij Freudenberg aangeleverd. De eerste stap in de productie is om de vezels te ontrafelen. Dat gebeurt op een speciale productielijn waarbij het basismateriaal door een rollensysteem gekamd wordt. In een volgende fase worden de vezels in één richting geplaatst. Dat gebeurt allemaal mechanisch en automatisch. Verschillende lagen van die vezels worden dan op elkaar gebracht. Die lagen worden in een eerste fase met elkaar verbonden door ze met naalden te perforeren. Na die eerste hechting krijgen die lagen een thermische behandeling, verwarmd dus waardoor ze nog beter met elkaar hechten. Op die manier ontstaat een filtervel -ook medium genoemd- dat dan in een accordeon profiel (zigzag dus) wordt samen geplooid. In een laatste fase wordt het profiel gesneden en langs de twee gekartelde kanten afgeboord. Dat is voor de eerste generatie filters. Bij de koolstof actieve micronAir filters (tweede generatie micronAir) komen daar nog verschillende productiefases bij. Eén daarvan is het aanbrengen van het actieve koolstof granulaat op het filtervel aangevuld met het samenvoegen van verschillende lagen zodat er een gelamineerde structuur ontstaat.
Testen en ontwikkelen Voor de productie op gang komt, is er uiteraard de ontwikkeling zelf. In de eerste plaats gaat het om de samenstelling van de synthetische vezels. Verschillende proefstukken worden gemaakt en het filterelement wordt dan getest en gemeten. Daarbij wordt gekeken in welke mate het filterelement erin slaagt om stof en andere onzuiverheden tegen te houden. Ook wordt gemeten welke de doorstroomcapaciteit -de zogenaamde flow- van het filterelement is. Na dit vrij fundamenteel onderzoek worden verschillende prototypes van een filter gemaakt en dat van elk type dat in productie gaat. De laatste testen worden gedaan in de behuizing van de filter. Cruciaal is dat er tussen het filterelement en de behuizing geen ‘lek’ is. In deze fase van ontwikkeling wordt uiteraard rekening gehouden met de wensen en voorschriften die de autoconstructeur wil en oplegt. Echte wettelijke normen over de filtering bestaan niet. Het is uiteindelijk de autoconstructeur die bepaalt welke de filterprestaties moeten zijn. De ontwikkeling en de productie van de OE-filters is identiek met degene die het Corteco label dragen. In het Corteco-gamma zijn er niet enkel interieurfilters voor personenwagens maar ook voor trucks, bussen, zwaar rijdend materieel en landbouwvoertuigen.
Op tijd vervangen Een interieurfilter moet regelmatig worden vervangen. Alleen is er de vraag wanneer moet het? Corteco adviseert om de 12.000 kilometer of om het jaar maar de autoconstructeurs raden aan om dit te laten samenvallen met een onderhoudsbeurt van de auto. Optimaal vervangingsmoment is echter bij de overgang van winter naar lente en bij de overgang van herfst naar winter, eigenlijk een beetje op het zelfde moment als je overschakelt van winter- naar zomerbanden en omgekeerd. Als een filter zijn beste tijd heeft gehad, zie je dat meestal niet. Uiteraard zijn er symptomen die er op wijzen dat een interieurfilter verzadigd is. We denken daarbij aan een slecht werkende airco, moeilijk te ontwasemen ruiten, een muffe geur of de klant die klaagt over aandoeningen zoals niezen, hoesten, hoofdpijn en waterende ogen. Maar eigenlijk is de filter bij deze symptomen al lang over zijn ‘houdbaarheidsdatum’ heen. Een verzadigde filter kan ook aanleiding geven tot een overbelasting van het airco-systeem omdat de luchtstroom gestremd wordt.
Toekomstige trends
Er is een voortdurende evolutie in het filteren van het interieur. Tot voor enkele jaren was er het meest vraag naar de micronAir van de eerste generatie. Nu is het de koolstof actieve micronAir -tweede generatie dus- die het meest wordt geproduceerd. Een nieuwe trend is dat het airco-systeem, wordt ontdubbeld en er gebruik wordt gemaakt van meerdere filters. Bij elektrische voertuigen komt er meer ruimte vrij om grotere filters of een voorfilter te monteren. Bij Freudenberg wordt ook onderzocht of er bepaalde geurverspreiders kunnen ingebouwd worden en deeltjes in de nanometer reeks kunnen gefilterd worden.
Freudenberg bestaat 175 jaar Voor velen is niet duidelijk wat het verschil is tussen Freudenberg en Corteco. Freudenberg is de fabrikant en Corteco is de merknaam waarmee Freudenberg in 17 landen actief is op de after market in de autosector. In totaal heeft Corteco een portefeuille van ruim 26.000 artikels waaronder een uitgebreid gamma micronAir filters. De filters die in het Corteco-gamma steken, hebben de zelfde OE-kwaliteit als de filters die rechtstreeks aan de autofabrikanten worden geleverd voor ofwel eerste montage of voor het servicen in het dealership. Daarnaast heeft Corteco nog andere producten met OE-kwaliteit in zijn gamma en die worden net zo zeer door Freudenberg geproduceerd. Zo zijn er nog allerhande dichtingen gaande van oliekeerringen tot cilinderkoppakkingen. Een derde groep producten hoort thuis onder de noemer Vibracoustic. Een typisch voorbeeld daarvan zijn alle onderdelen die helpen om trillingen en geluid te dempen zoals de zogenaamde silent blocs die de motor en de transmissie ondersteunen. Maar in deze groep onderdelen horen ook luchtveren, poelies, spanrollen en onderdelen voor de stuurinrichting en de ophanging. Freudenberg is een bedrijf met traditie; dat is het minste wat je kunt zeggen. De oorsprong van het bedrijf gaat terug tot 1849. Daarmee viert Freudenberg dit jaar zijn 175ste verjaardag. Aanvankelijk was het bedrijf, dat opgericht werd door Carl Johann Freudenberg, actief als leerlooierij. In het begin waren er 50 werknemers. Nu heeft het bedrijf een internationaal karakter met wereldwijd meer dan 43 productie-eenheden voor filters en is het in 60 landen commercieel actief. In totaal telt het concern nu ruim 51.000 werknemers. Wereldwijd beschikt Freudenberg Filtration Technologies over 3 research centra. De stichter Carl Johann Freudenberg had drie principes met name kwaliteit, internationalisering en innovatie. En het mag gezegd, het is daardoor dat het bedrijf is blijven bestaan en het formaat van vandaag heeft. In 1929 werden de activiteiten voor het eerst uitgebreid met het vervaardigen van dichtingen. Een andere belangrijke stap (1932) was de ontwikkeling van de oliekeerring die de gepatenteerde naam Simmering draagt. Freudenberg ligt ook aan de basis van de ontwikkeling van niet geweven materialen (non woven) die eerst een toepassing kenden in de kledingindustrie. Die zelfde technologie kende een toepassing bij kuisproducten en uiteindelijk filterelementen niet enkel voor de autosector maar ook voor industriële toepassingen, het gebruik in consumptiegoederen en in gebouwen. In de autosector is de lancering van de eerste micronAir in 1989 een belangrijke mijlpaal. Naast de autosector is Freudenberg nog actief in acht andere industriële sectoren waaronder de medische wereld
Comentarios