top of page

Klimaatregelingssysteem: voor een aangename temperatuur en een goed zicht, de hele winter door

Monteurs vergeten bij onderhoud of reparaties aan het verwarmings- en aircosysteem vaak twee belangrijke onderdelen na te kijken: de kachelradiateur en de kachelventilator. Omdat ze vaak diep zijn weggestopt in de verwarmings- en aircomodule achter het dashboard, zijn deze onderdelen minder goed zichtbaar dan andere belangrijke componenten. Maar ze verdienen wel je aandacht. De kachelradiateur en kachelventilator zijn namelijk niet alleen belangrijk voor een goede werking van het verwarmings- en aircosysteem, maar ook voor het comfort en de veiligheid van de inzittenden van de auto.




Kachelradiateuren en kachelventilators zien er betrekkelijk eenvoudig uit, maar laat je daardoor niet misleiden. Als ze defect zijn, kan de reparatie een tijdrovende en kostbare klus worden. Vergeet daarom niet om ook de kachelradiateur en ventilator te controleren bij de jaarlijkse check, vooral voor het aanbreken van de winterperiode.

Kachelradiateur

De in het koelsysteem van de motor ingebouwde kachelradiateur zorgt voor een aangename temperatuur in het interieur van de auto door warme lucht naar de inzittenden te voeren. Bij de meeste auto's zit hij achter het dashboard of is hij in de verwarmings- en aircomodule ingebouwd.


De warme koelvloeistof uit het motorblok stroomt door de kachelradiateur, waardoor de door de kachelventilator op het oppervlak van de kachelradiateur geblazen inlaatlucht wordt verwarmd voordat deze naar het interieur wordt gevoerd. De kachelradiateur zorgt niet alleen voor de verwarming van het interieur maar ook voor een snellere ontwaseming van de ruiten. Dat verbetert het zicht voor de bestuurder en dus ook de veiligheid.


Belangrijk om te weten over kachelradiateuren en kachelventilators

· Er kan zich allerlei vuil in de kachelradiateur en de kachelslangen ophopen, waardoor de koelvloeistof niet goed meer kan doorstromen en de verwarming niet goed meer werkt. Deze vervuiling kan diverse oorzaken hebben:

o Minerale deeltjes door het gebruik van leidingwater in plaats van de voorgeschreven koelvloeistof

o Afzettingen door het gebruik van koelvloeistof van slechte kwaliteit

o Gebruik van onjuiste mengsels van koelvloeistoffen

o Resten van lekstopmiddelen


· Een versleten of kapotte thermostaatklep kan de doorstroming van de koelvloeistof hinderen waardoor de kachelradiateur niet goed werkt

· Corrosie door vochtige omstandigheden kan leiden tot lekkage van de kachelradiateur

· Lekkage kan leiden tot een lager koelvloeistofniveau waardoor de verwarming minder goed werkt maar ook ernstige motorschade kan ontstaan


Afhankelijk van het type auto heb je meestal twee tot drie uur nodig om een kachelradiateur te vervangen. Bij complexere auto's heb je er vaak meer tijd voor nodig.



Kachelventilator

De kachelventilator zorgt ervoor dat lucht vanuit het luchtinlaatkanaal door warmtewisselaars (zoals de kachelradiateur en de verdamper) het interieur in wordt gevoerd. Doordat de lucht door warmtewisselaars wordt gevoerd, kan de kachelventilator warme of koele lucht in het interieur verspreiden. Kachelventilators zijn meestal ingebouwd in de verwarmings- en aircomodule die zich tussen het interieur en de motorruimte bevindt.


Het zijn kwetsbare onderdelen doordat ze plastic onderdelen bevatten die gemakkelijk kunnen breken. Omdat het elektrische componenten zijn, zijn ze bovendien gevoelig voor storingen in de elektrische installatie van de auto.


Belangrijk om te weten

· Een verstopt of defect interieurfilter kan leiden tot een aanzienlijk kortere levensduur van de kachelventilator


· Problemen met de kachelventilator worden meestal veroorzaakt door storingen in de elektrische installatie van de auto, een beperkte doorstroming in het inlaatluchtsysteem of een onzorgvuldige montage


· Kachelventilators van bedrijfsmatig gebruikte voertuigen zoals taxi's, vrachtwagens en bussen krijgen het extra zwaar te verduren, simpelweg omdat deze voertuigen vaker en langer in bedrijf zijn


Afhankelijk van het type auto heb je meestal twee tot drie uur nodig om een kachelventilator te vervangen. Bij complexere auto's heb je er vaak meer tijd voor nodig.





Kwaliteit versus prijs

Een goedkoop product lijkt aantrekkelijk, maar pas hiermee op. Door te kiezen voor onderdelen van topkwaliteit ben je verzekerd van tevreden klanten en voorkom je een slechte naam van je bedrijf.

Montageproblemen door een slechte afwerking, een te beperkte warmtewisselingscapaciteit en in het slechtste geval zelfs lekkages voorkom je alleen door te kiezen voor een vervangende kachelradiateur van topkwaliteit. Dat geldt ook voor de kachelventilator. Een soepele en efficiënte werking en een lange levensduur van dit onderdeel zijn van groot belang voor het comfort van de auto. Kachelventilators van slechte kwaliteit kunnen lawaaiig zijn en storingen veroorzaken in de elektronica of het audiosysteem van de auto. Bovendien kan een defecte of niet goed werkende kachelventilator snel leiden tot kostbare defecten aan het aircosysteem door bijvoorbeeld overbelasting van de compressor. Als er geen lucht door de verdamper stroomt, wordt het koudemiddel niet goed verdampt waardoor de airconditioning niet goed werkt en de compressor overbelast raakt doordat het koudemiddel er in vloeibare vorm in stroomt.

Om een kachelradiateur of kachelventilator te vervangen moet je op zijn minst een deel van het dashboard en soms zelfs het hele dashboard uitbouwen. Een tijdrovende klus die je klant veel geld zal kosten. Als je dan kiest voor onderdelen van slechte kwaliteit, loop je het risico van ontevreden klanten en gooi je de goede naam van je bedrijf te grabbel.



bottom of page